Saftig Klementinkake

Categories Baking, Frukt og bær, Julekaker, Kaker

En skikkelig saftig og god kake. Nå får man jo klementin i butikken store deler av året, så dette er ikke bare en julekake. Klementinkake passer til de fleste anledninger. Jeg har lett rundt etter gode kaker med klementin, men ikke funnet noen som fristet. Derfor lager jeg heller min egen. Det går ca. 11-12 klementiner til denne oppskriften. Jeg fikk 1 dl juice av 3 klementiner.

Du trenger

260 g hvetemel

2 stk. egg

220 g sukker

1 dl rapsolje

2 ts vaniljesukker

2 dl klementinjuice

1 ½ ts bakepulver

2 stk. klementin, skallet

¾ dl yoghurt naturell

½ ts salt

0.5 ts ingefær

0.5 ts kanel

Glaze

1 dl klementinjuice

100 g sukker

½ ts vaniljeessens

Slik gjør du

Forvarm ovnen til 175 °C.

Kle bunnen i en springform på 24 cm med bakepapir, og smør sidene av formen med nøytral olje.

Riv skallet av to klementiner. Skrell klementinene og del opp i båter. Disse skal legges på toppen av kaken.

Pisk egg, sukker, vaniljesukker og revet klementinskall i 5 min med en miksmaster.

Pisk inn oljen, bruk ca. 1 min på dette.

Bland inn yoghurt på lav hastighet, deretter klementinjuice litt og litt.

Sikt mel, salt og bakepulver og bland forsiktig til en jevn røre. Ikke rør mer enn nødvendig.

Hell røren i springformen. Legg klementinbåter på toppen av røren

Stek kaken i 45-50 minutter. Test med en strikkepinne

Åpne formen og ha kaken på en rist.

Imens kaken avkjøler litt, lager du glaze

Glaze

Ha klementinjuice og sukker i en kjele og kok opp. Rør til sukkeret er oppløst og du har en tykk konsistens. Du kan også tilsette litt likør eller vanilje essens for ekstra smak. Det tar noen minutter å koke den inn så den tykner, ikke avkjøl den for mye før du har den over kaka.

Server gjerne med pisket krem eller is.

8 kommentarer

8 thoughts on “Saftig Klementinkake

  1. denne tror jeg du har lagt ut før Tom, men dessverre har jeg ikke prøvd den, men nå skal jeg prøve og få gjort den, virker og tror den smaker super godt😀👍

    1. La den ut før jul i fjor, men er akkurat samme oppskrift jeg bruker til appelsinkake😊

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *