Seibiff av Firstprice sei i blokk

Categories Blogg, FirstPrice produkter, Fisk, Middag, Vegetar

Seibiff er min favoritt middag, uansett kjøtt eller fisk. Selvfølgelig blir den best med fersk sei, men det får jeg ikke tak i her i bygda. Da er det en sei i blokk fra Firstprice eller Xtra jeg må bruke. Jeg valgte Firstprice, siden det er produkter fra de jeg bruker mest. Jeg har kjøpt 2 blokker. De har doblet seg i pris siden sist gang jeg kjøpte de.

Jeg kjøper 2 blokker pga tidligere erfaring, der det var få store biter med sei og mange små. Jeg vil gjerne ha større biter. Det som er igjen koker jeg og fryser. Bruker det i grateng, potetkaker eller lignende senere.

Seien vender jeg i hvetemel uten krydder. Jeg krydrer i pannen, da er jeg sikker på at alle stykkene får ca. like mye salt og pepper. Du kan bruke maizena om du vil ha en glutenfri variant. Fisken vil da få en lysere farge en om du bruker hvetemel.

Jeg steker seien i en panne med masse smør. 3-5 minutter på hver side. Krydrer godt med salt og pepper på begge sider.

Når jeg har snudd fisken en gang, og krydret har jeg i MASSE løk.

Her har jeg en rødløk, 2 stiler vårløk og godt med gressløk.

Dette får surre sammen et par minutter.

Så tar jeg 3 dl med fløte i pannen. Dette får småkoke til sausen tykner. Smak om sausen trenger mer krydder. Sitronpepper passer også veldig godt til denne.

Som tilbehør har jeg gulrotpotet.

Jeg bruker en kjerneuttaker som jeg stikker gjennom poteten. Så finner jeg en gulrot som jeg presser inn i hullet. Må gjerne skrelle den litt til, slik at den passer. Kutt av endene

Potetene kan du enten skjære i skiver, legges i en ildfastform med litt olje og krydder. Steke i ovn i 20-25 minutter.

Du kan også koke de hele med gulroten i, dette gir også en kul effekt.

Da er det bare å servere folkens.

9 kommentarer

9 thoughts on “Seibiff av Firstprice sei i blokk

  1. Potet trikset ditt kan jeg bruke til annen mat da sei minner om middagen jeg fikk i min narndom og den var ikke god 🤓

    1. De potetene har jeg brukt til and, biff, kalkun og masse godt☺️Passer til det meste😀

  2. Jeg gjør det akkurat slik som du men bruker en boks seterrømme i stedet. Eller lettrømme som er litt sunnere. Beste middagen jeg vet!

  3. Nam nam og tusen takk for alle gode middagstips og annet. Du er kjempeflink til å vekke lysten til å lage mat og t.o.m. bake litt igjen. 😅👏👏. Dette kommer barnebarna tilgode 😉😊 .

  4. Seibiff lager vi ofte hos oss, det er så godt ! Men bruner løk m.m litt før eg legg seien over. Rømme, fløte og persille og paprika hører også til. Fiskemiddag i boks. TAKK for super side – her er mange tips å bruke !!!!

  5. Nå angrer jeg på at jeg ikke delte seifieelen med katta i går. Hm, bare må ha, ny tur på butikken. 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *