Reklame | Egen nettbutikk

Seilaks, også kalt fattigmannslaks, har blitt et meget populært pålegg.
Fra gammelt av ble seien saltet, farget og røkt, og erstattet således røkelaksen. Seilaks er veldig enkelt å lage selv, dette er noe absolutt alle kan få til. Hvis en har tilgang på fersk sei, er det selvfølgelig best. Men går helt fint med fryst også. Jeg bruker 2 blokker med sei fra FirstPrice. Er 800 gram, men jeg bruker samme oppskrift som nedenfor. Er litt varierende biter i disse blokkene. Sjelden det er hele store stykker. Men det går helt fint, skal jo kutte det smått uansett.

 

Vi selger både farge og røyksyre i nettbutikken vår. Gå inn på http://www.tomsmatprat.no

 

Tips

Når du skal lage seilaks prøv gjerne ut flere varianter med kryddere, som for eksempel dill, sitronskall eller einebær.

Slik kan du lage seilaks ved hjelp av seilaksfarge og røyksyre

1 kg seifilet uten bein tørrsaltes i minst 1-2 dager, benytt nok salt til at hele fileten blir dekket. Disse hadde jeg 2 døgn i salt.

Skyll av saltet og tørk filetene godt.

Skjær fileten på skrå i skiver. Litt vanskeligere når det er småbiter fra blokk. Men kutt så godt du kan.

Legg skivene i vannbad bestående av:

1 liter vann.

2 gram seilaksfarge

2-3 ss røyksyre

La stå kjølig over natten

legg på rist for tørking.

Legges på glass med nøytral olje (soya) slik at den dekker produktet.

Oppbevares i kjøleskap ved maks. +4°C

Kan også fryses. Noen fryser uten olje, og har olje på når det er tint. Andre fryser den også i olje. Så her er det litt opp til deg selv. Skal du fryse, burde du pakke i porsjoner. Da slipper du å ta fram så mye om gangen.

49 kommentarer

49 thoughts on “Seilaks

  1. seilas farge? hvor får man tak i det? nå skal barndommens yndlings pålegg lages 👍😏😋

    1. Det ligger en link i innlegget fra der jeg bestilte fra😃Men kan bare søke på nett. Mange som selger det☺️

    2. Dette ble SÅ GODT! 🤩 Kjøpte pakke med farge og røyking på nett og det er jo MYE biligere enn å kjøpe et ferdig glass 😁👍

    3. Kan og kjøpe matfarge på internasjonale butikker.
      Æ bruke å ha 1 ss.sukker pr. fisk. Da blir det ikke så hard en smak,m litt avrundet salgspakken.

  2. Oljen tilfører antagelig ikkje smak. har du fryst noe uten olje? Hadde vært interessant å vite om det er egnet for å spise rett etter opptining og således unngå oljen totalt, eller om munnfølelsen og konsistens blir helt feil sammenlignet med røykelaks.

    1. Oljen er nok for bevaring. Jeg frøs ned uten olje, så det skal jeg sjekke. Spiser man alt i løpet av noen dager, trenger man nok ikke olje😃

    2. er igrunnen best å fryse de uten olje og ta opp ved behov etterhvert og legge de på glass

      1. Ja, det har jeg gjort. Og bare litt i hver pose. Da trenger man ikke olje heller. Blir spist på et par dager😀

  3. Vi har akkurat lagd seilaks, men røyka seien,etter noen dager i salt.Den ble kjempe god 😋

    1. Det samme problemet hadde jeg. Tok det på øyemål da innholdet i posen var 10 gram. Så det ble ca. 1 ts, ikke toppet😀

  4. Nå i dag er det fjerde gang jeg lager,er helt hekta👍Laget av to kilo fersk seifilet,da flere av mine venner også ønsker smake…..🥰

  5. Har laget seilaks for første gang. brukt din oppskrift. skal ta opp fra røyksyrevannet i dag. så spent på resultatet.
    Husker st min mor laget dette da vi var barn. Så greit med tips om en strøken tesje seilaksfarge.

  6. Har laget seilaks for første gang. brukt din oppskrift. skal ta opp fra røyksyrevannet i dag. så spent på resultatet.
    Husker st min mor laget dette da vi var barn. Så greit med tips om en strøken tesje seilaksfarge.

  7. jeg brukte 2 gram eller 2 ml som man kan si. Husk forresten å bruk hansker da det lett blir litt røde fingrer

    1. det var forresten første gang jeg laget dette og blir nok ikke den siste. Takk for oppskriftene du legger ut.

  8. Jeg bruker det dobbelte av røyksyre,
    da jeg synes det blir litt lite røyksmak hvis jeg følger oppskriften.
    Smaker på seilaksen underveis,
    for å få best mulig smaksresultat.
    Bruker også dobbelt med farge,
    da blir den skarp rød og delikat.

      1. Her på Helgeland får jeg mye lyr i løpet av sommeren.
        Synes faktisk jeg får bedre resultat med lyr enn med sei.
        Mye mørere enn sei.
        Så lyrlaks er å anbefale 😊

  9. Hei😊
    Eg prøvde å lage seilaks,men den ble helt mislykka. Brukte Kryddo sitt røykskyer.Gikk etter oppskrifta med 1/4 ts farge og 2ss røyster. Det ble bare besk røyksmak. Det må sies at eg sakta seien bare 1døgn i grovsalt. Brukte First price sin sei i blokk. Hva har eg gjort feil? Eg ser at du bruker en annen røykskyer. Eg har bestilt den

  10. Jeg bruker å legge seilaksen i plastbeger og i olje før frysing, men bruker solsikkeolje i stedet for soya da solsikke tåler frysing mye bedre. Solsikke er også tynnere og dermed er det mindre olje som blir med på brødskiva 😀

  11. Kjempebra oppskrift🙂 Litt salt, men eg la fisken i vann ca 15 min og da vart det veldig bra🙂
    Viss en lager av f.eks fire kg fisk, er det berre å gange opp oppskrifta?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *