Semulepudding med rød saus

Categories Dessert, Kosemat, Oppskrifter, sauser

En dessertklassiker fra gamledager. I motsetning til hverdags var det bare til søndagsdesserten man kunne unne seg egg i semulepuddingen. Ønsker du en tykkere konsistens, har du bare oppi litt mer gryn.

Du trenger:

Ca. 6 personer

Semulepudding

1 l Melk
1.5 dl semulegryn
2 ss sukker
1 stk egg
5-6 stk mandeldråper
1 ts sukker

Rød saus

½ dl sterk saft og 3-4 dl vann (bringebær eller solbærsaft)
1 ss sukker (kan sløyfes)
1 ss potetmel
3 ss kaldt vann

Slik gjør du det

Bland kald melk og semulegryn i en kjele og rør til det koker. La grøten småkoke i ca. 15 minutter til grynene er møre.

Visp sammen sukker og egg i en bolle.

Hell litt varm grøt i bollen under stadig røring. Hell eggeblandingen tilbake i grøtkjelen og gi alt et raskt oppkok under røring. Smak puddingen til med mandeldråper.

Hell puddingen i en bolle. Dryss gjerne på litt sukker, slik at det ikke dannes snerk oppå. La stå på et kaldt sted til den har stivnet.

Hjemmelaget rød saus

Bland saft og vann slik at det smaker godt, gjerne litt sterkt. Kok opp blandingen med sukker, om ønskelig, i en kjele.

Rør sammen potetmel og vann til en jevning. Trekk kjelen fra platen når den har kokt opp og tilsett potetmeljevningen i en tynn stråle mens du rører. Sausen skal være jevn og fyldig og ikke for tykk.

La igjen blandingen får et raskt oppkok.

Server sausen godt avkjølt

19 kommentarer

19 thoughts on “Semulepudding med rød saus

  1. Denne grøten fikk vi servert av min mamma. Og hun hadde alltid egg på slutten. Vi barn og min pappa elsket denne desserten

  2. En veldig velkommen dessert i min barndom og ungdom. Laget ofte når jeg var nygift, men det ble mindre med årene. Nå våknet smaksløkene, så nå blir det søndagsmiddagsdessert i helgen!

  3. Jeg bruker å blande husholdningsavfall og litt gløgg med ekstra krydder, blir en utrulig god saus.

  4. Hei, til sommeren når jordbæra blir moden, kjøp eller plukk, ha i passe med sukker og rør godt. Det blir masse saft, safta fryser jeg i beger og bruker til saus på semulagrynspudding og riskrem, ingenting som slår denne sausen synes i hvertfall jeg

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *