Server reker i vikingskip (gammeldags reketråler)

Categories Oppskrifter, Skalldyr, Tips og triks, fakta og råd

Når man skal servere reker slik jeg har gjort her, er det gøy å gjøre litt ekstra. Her viser jeg deg hvordan. Jeg har kjøpt frosne reker på Kiwi til 79.90 syns de er helt greit og mye billigere en andre plasser for tiden. Tin rekene på en avis på benken. Tar et par timer.

Imens kan du lage vikingskip.

Du trenger

Alu. Folie

Alu. Fat som du får kjøpt på f.eks: Europris. De burde være ovale siden du skal lage skip av de.

Servietter

Sitron

Blomsterpinne

Slik gjør du

Riv av to store ark med alu.folie. Legg en serviett på toppen og brett over en kant slik du ser på bilde.

Så er det nesten som å brette papirfly. Se på bildene under.

Til å bøye baugen legger jeg den inn i et kjøkkenhåndkle. Så legger jeg en fjøl over som jeg presser ned. Jeg tar tak i kjøkkenhåndkle og river i det stykkvis. Da lager man bøyen. Du kan også forme det til med henda. Jeg syns det går fortere med fjøl.

Når du har bøyd til baugene fester du de på alu.fatet. Når begge er festet tar du et nytt ark over på midten. Da holder du fast baugene.

Til seil bretter jeg bare et alu.ark dobbelt og former seilet slik jeg vil ha det. En trekant for eksempel.

Kutt en sitron i to. Legg en halv sitron på fatet. Her stikker du inn masten (blomsterpinnen) fest seilet med å brette det rundt masten. Husk en bøy på toppen slik at seilet ikke faller ned. Ikke fest det for hard, for det gir mer effekt om seilet kan bevege seg rundt i trekk/vind.

Fyll på med reker og pynt med sitron og dill. De andre i huset liker ikke dill, så jeg har brukt persille og blomster.

Da er det bare å servere og vente på at gjestene blir mektig imponert. Om du ikke helt skjønte brettingen av skipet, så ligger det en video på matsiden min på Facebook. Bare let under videoer. Er ei god stund siden jeg lagde den.

1 kommentar

1 thought on “Server reker i vikingskip (gammeldags reketråler)

  1. Kjempegod ide!
    Takk for god info om koldtbord buffeen.
    Oppskriftene dine er riktig gode, godt forklart og med bilder.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *