Sjokoladepotter fylt med herlig bringebærfromage og jord

Categories Dessert

Jeg hadde lyst å prøve meg på disse sjokoladepottene. Har sett de flere ganger fylt med forskjellige ting. Så da ville jeg prøve på min egen variant. Og ganske fornøyd med første forsøk. Ser hvor det er rom for forbedringer, som på f.eks plastkoppene jeg brukte. 

Dette var vanlige plastkopper som jeg kjøpte på europris. Problemet var ikke å revne de, for man kuttet jo et hakk på toppen før man har i sjokolade. Problemet var da du kom ned til bunnen. Akkurat i overgangen fra siden til bunn. Der var plastikken litt hard å få av, men det gikk. Jeg vil uansett prøve en annen type kopp neste gang. Dette var litt prøving og feiling. Så ser dere hva dere kan gjøre annerledes. Toppen på to av sjokoladepottene ble litt ødelagt, dette var pga at jeg måtte holde i de for å få av plastikken ved bunnen som nevn ovenfor.

Senere har jeg brukt pappkopper. Og det var mye enklere.

Uansett så får dere hele prosessen fra start til slutt.

Først finner du fram noen plastkopper, disse kutter du et lite hakk i som dere ser på bildet lengre opp. Dette for at det skal bli lettere å rive koppen etter sjokoladen har stivnet.
Smelt sjokolade over vannbad eller i micro. Det er valgfritt om du vil temperere sjokoladen. Du kan temperere i micro slik jeg har gjort. Denne måten kommer i en egen innlegg.

Ha smeltet sjokolade i koppene, rull rundt på koppen slik at sjokoladen dekker alle sidene. Hell ut sjokoladen som er til overs i neste kopp og gjør igjen. Det skal kun være sjokolade på vegger og bunn av koppen. Når alle koppene har fått sjokolade, setter du de i kjøleskapet. Trenger ca. 30 minutter, men kan stå lengre om du ønsker. Fyllet tar jo også litt tid å lage.

Sjokoladepottene får du ut av koppen ved å spjele koppen der du har klipt hakk. Gjør dette forsiktig, men bestemt. Ikke pirk for mye, da knekker sjokoladen. Derfor er det greit om du har lagd et par ekstra kopper for sikkerhetsskyld.

Bringebærfromage har jeg fylt i pottene. Dette er en enkel variant. Du velger selv hva du vil fylle med, frukt og krem f.eks.
Personlig syns jeg noe med jordbær eller bringebær. Dere ser hvor kledelig den rosa fargen er. Slik lager jeg denne fromagen.

Jeg pisket 2 dl med kremfløte. Kokte opp en pakke med bringebærgele, men brukte kun 2.5 dl vann. Vil du ha en mousse bruker du litt mer vann eller bruker hele pakken med fløte. Jeg hadde også noen frosne bringebær.
Avkjøl gele, jeg hadde de frosne bæra i for da ble den fortere kald. Bland gelen med kremen. Sett til avkjøling. Stivner ganske fort, men kan stå over natta om du ønsker.

Så er vi kommet til jorda som jeg har brukt i og rundt pottene. Den er ganske enkel å lage.
Jeg har brukt:

60 gram sukker

60 gram mandler

35 gram mel

25 gram kakaopulver

30 gram smør (helst usaltet, men valgfritt)

Smelt smøret. Hakk opp mandler ganske fint, noen biter må du ha slik at det ser kulere ut. Kan bruke maskin. Bland alt det tørre, ha så i smøret og bland god sammen. Du får en litt jord konsistens.

Ha blandingen på et stekebrett og bak i ovn ca.15 minutter på 150 grader. Avkjøl

Så er vi kommet til montering av desserten.

Finn fram alt du trenger.

Ha bringebærfromage i pottene, nesten helt opp. Oppå der putter du jord slik at det dekker hele toppen. Stikk hull i midten med en strikkepinne eller grillspyd, i hullet putter du ned en god stilk med sitronmelisse. Den skal liksom spire opp av potten. Jeg har også brukt ispinner som pynt. Har skrevet Love på de, men dette er valgfritt.

Jeg har dandert dessertene på et fat omringet av mer jord, og pyntet litt med jordbær. Det var ikke de fineste jordbærene å få tak i nå, så dette kan byttes ut med andre bær.

Da er det bare å servere folkens! Håper jeg gav dere en god ide som dere kan utforske litt, og kanskje utvikle slik du ønsker.

7 kommentarer

7 thoughts on “Sjokoladepotter fylt med herlig bringebærfromage og jord

  1. Så stilig! ser utfordringen med plastkoppene… Men hadde helt klart vært moro å fått til 😊

  2. disse har du lagt ut før, men koslig at den kommer igjen, jeg har lagret den før men får den hverken opp eller lagret den, så nå gleder jeg meg til boken din Tom, tror den blir profil med gode oppskrifter 👍👍👍😀❤️💙hjertene er til deg og din kone👍

  3. Kan også bruke oppblåst ballong som duppes i sjokolade, da blir det stett på skåla når sjokoladen siger litt og stivner. Lett å fjerne ballongen ved å klippe hull i den

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *