Skoleboller/skolebrød

Categories Baking, Kaker, Oppskrifter

Klassiske skolebrød, også kalt skoleboller, er søte hveteboller med vaniljekrem og melisglasur, dyppet i kokosmasse. Dette var en stor favoritt da jeg var yngre. Nå er det heller sjelden man spiser det, men veldig godt innimellom da. Denne oppskriften gir 12 skoleboller. Jeg liker de store med masse vaniljekrem, men du kan lage de litt mindre om du ønsker. Da får du 16 skoleboller.

Du trenger

Bolledeig

5 dl melk

1 pk tørrgjær

1 egg

150 g sukker

1 kg hvetemel

1 ts salt

1 ss malt kardemomme

125 g smør eller margarin, romtemperert

Topping

1 stk egg til pensling

5 dl vaniljekrem

3 dl melis blandet med vann

125 g kokosmasse

Slik gjør du

Ha alt det tørre i en bakebolle. Varm opp melken til den er fingervarm

Elt deigen imens du sper i melken. Ha i et egg. Elt i 10 minutter på medium hastighet til deigen slipper bollen. Ha eventuelt i mer mel til deigen slipper bollen.

Tilsett romtemperert smør/margarin i terninger. Elt så videre i ca 10 min til.

Dekk til deigen med et rent kjøkkenhåndkle, eller med plastfolie. La heve i ca 45 minutter på et lunt sted.

Kna deigen på benken. Del deigen i 12 like store deler og trill runde boller. (eller 16 om du ønsker)

 Sett bollene på en stekeplate dekket med bakepapir og trykk dem litt ned på midten.

Sett dem til heving under et kjøkkenhåndkle i ca 20-30 minutter eller til du ser at bollene har blitt store og fine.

Lag en liten grop i midten med fingrene. Legg ca. 1 ss med vaniljekrem på hver bolle. Pensle så med egg rundt kanten av bollene.

Stek bollene midt i ovnen ved 220 grader i ca 10–12 minutter. Avkjøl deretter bollene på rist.

Bland melis med litt vann til melisen blir passe tykk. Smør de avkjølte skolebollene med melis og dypp dem så i en skål med kokos, eller strø kokos over.

Da er det bare å hugge innpå

3 kommentarer

3 thoughts on “Skoleboller/skolebrød

  1. Du kommer med mange fine oppskrifter. Har nylig begynt å følge deg så jeg har ikke prøvd noen av dine retter enda. Det er en ting jeg lurer på når det gjelder dine skoleboller. Jeg skal ikke ha hvetemel, kan jeg bruke siktet bokhvete isteden og få samme fine resultatet?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *