Små enkle «Apple Tarte Tatin»

Categories Baking, Dessert, Frukt og bær, Kaker, Oppskrifter, Småkaker

Tarte Tatin er kanskje verdens mest kjente eplekake og det er ikke uten grunn. Her har jeg lagd en enkel variant av denne fantastiske kaken. Og jeg lager de som porsjonskaker istedenfor en stor. Jeg bruker butterdeig fra frysedisken til disse.

Du kan servere de med krem eller vaniljeis, eller spise de som de er. Jeg har brukt hakkede pistasjnøtter istedenfor mandler på toppen. Dette velger du selv, jeg er ikke så veldig glad i mandler.

Du trenger

(gir 15-16 kaker)

6 butterdeigplater

3 epler

1 egg

0.5 dl rørsukker

1 ss kanel

Honning (ca. 1 ss per kake)

Hakkede mandler eller pistasj.

Slik gjør du

Tin først butterdeigplatene

Legg alle platene inntil hverandre på kjøkkenbenken. La de overlappe hverandre litt. Du skal kjevle de ut til en stor firkant.

Stikk ut rundinger. Jeg bruker en syltetøyboks (FP)Avskjær kjevles også ut.

Skrell og ta ut kjernen på eplene. Del i tynne båter/skiver.

Finn fram stekebrett med bakepapir. Fordel honning rundt på stekebrettet. Bildet ble litt uklart, litt for rask på avtrekkeren.

Så legger du på epler i en sirkel. La de overlappe hverandre litt.

Bland sammen rørsukker og kanel. Strø over eplene

Legg så sirklene med butterdeig oppå eplene. Press litt ned i kantene.

Pisk sammen et egg og pensle butterdeigen

Stekes på 190 grader i 20 minutter

La de avkjøle seg litt på stekebrettet. Da faller de litt sammen igjen. For de blåser seg opp i ovnen.

Bruk en stekespade og snu kakene over på et serveringsfat.

Dryss over hakkede nøtter

Da er det bare å kose seg

8 kommentarer

8 thoughts on “Små enkle «Apple Tarte Tatin»

    1. Jeg har lagd kun med honning en gang, og jeg mener brunsukker gir mer smak. Så gå for den😀

  1. Disse lagde jeg i går, da jeg fikk gjester som kunne være prøvesmakere. De falt absolutt i smak, alle 18 ble spist opp, vi var 5 personer!
    I dag gikk det opp for meg at jeg serverte dem opp ned. Mandlene hadde jeg på bunnen før steking. Det ville sett litt finere ut om jeg hadde snudd dem, slik at eplene og honningen var øverst. Det gikk også med 2 liter vaniljeis.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *