Søtpotetsuppe er ikke så ulikt vanlig potetsuppe. En litt annen smak og farge da. Uansett er den kjempegod. Bare prøv selv. Vil du ha den vegetar, bruker du grønnsaksbuljong.

Du trenger

(til 4 personer)

500 gram søtpotet

(+litt ekstra om du vil lage chips til)

100 gram potet

7 dl kyllingkraft (jeg bruker vann og 2 buljongterninger)

2 fedd hvitløk

1 løk

0.5 stk chili (kan sløyfes)

2 ss nøytral olje til steking

1 ts spisskummen

1 dl fløte eller creme fraîche

salt

pepper

Topping

Søtpotetchips

Creme fraîche

Frisk gressløk

Slik gjør du

Lag først søtpotetchips. Oppskrift finner du her

Skrell og del poteter opp i mindre biter.

Kutt opp hvitløk, løk og ev. chili

Varm opp olje i en kasserolle og fres grønnsakene og spisskummen et par minutter.

Hell i buljong og kok opp. Senk varmen og la suppen småkoke i ca. 15 minutter til potetene er helt møre.

Mos suppen fint med stavmikser.

Ta kjelen av varmen og bland inn fløte eller creme fraîche. Smak til med salt og pepper. Denne suppen skal være veldig fyldig.

Server suppen med frisk gressløk, søtpotetchips og creme fraîche. Gjerne litt godt brød om du ønsker. Da kan du prøve gulrotbaguetter. Oppskrift finner du her

5 kommentarer

5 thoughts on “Søtpotetsuppe

  1. Hei, til hvor mange personer vil du si at denne oppskriften er til? Jeg skal lage suppe-lunsj til 12 personer:)

    1. Hei😀Denne er til 4 personer. Er som regel bare det jeg lager, om ikke skriver jeg det😀Ikke alltid jeg husker å skrive antall personer, men skal skrive det inn☺️

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *