Stekt torsk med tilbehør

Categories FirstPrice produkter, Fisk, Middag, Oppskrifter, Vegetar

Kjøtt er kjøtt og fisk er mat sier mange. Og jeg må nesten si meg enig der. Her i huset er vi veldig glad i fisk. Vi bruker mest torsk, da det er lettest å få tak i. Vi bruker torskefilet fra Firstsprice. Du kan også bruke annen fisk til denne oppskriften.

Her har jeg stekt torsk med søtpotetmos, ertepuré, stekt asparges og smeltet smør. Jeg bruker rømme istedenfor fløte/smør både i søtpotet og ertepuré. Passer utrolig godt til fisk. Asparges fant jeg i 50% hylla. Så de er litt små når de kutter vekk det dårlige.

Du trenger

(til 2 personer)

Fisk

400 gram torsk i serveringsstykker

Ca. 1 dl hvetemel

Salt

Pepper

Smør/margarin til steking

Søtpotetmos

1 stor søtpotet

1 dl rømme

Salt

Pepper

Vann til koking

Ertepure

0.5 stk pose med frosne erter

0.5 dl melk

0.5 ts sukker

1 ss rømme

Salt og pepper etter smak

Annet tilbehør

50 gram smeltet smør eller margarin

Asparges til 2 personer

Slik gjør du

Først skreller du søtpoteter og kutter den i mindre biter. Kokes møre i lettsaltet vann

Når poteten er kokt, heller du av vannet. Mos potetene godt. Bland inn rømme og smak til med salt og pepper.

Fisken vender jeg i hvetemel, og steker i en stekepanne med masse smør. Krydrer med salt og pepper i panna, ikke i melblandingen. Da er jeg sikker på at fiskestykkene får likt med krydder. Disse stykkene her trenger bare 2-3 minutter på hver side.

Ha erter, sukker og melk i en kasserolle. Kok opp og la småkoke et par minutter.

Bruk en stavmikser og kjør ertene til purè. Smak til med litt rømme, salt og pepper.

Jeg smelter 50 gram smør som jeg har til fisken, og steker noen asparges i fiskepannen.

Da er det bare å servere

3 kommentarer

3 thoughts on “Stekt torsk med tilbehør

  1. Går å venter på ei kasse med 10 kg. Torskefilet. Da blir det dette til middag. Fisk er mest brukt her i huset også . I dag var det sildekarbonader med masse stekt løk og hjemmelaga potetmos .

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *