Svinekoteletter i brunsaus

Categories FirstPrice produkter, Gryter, Middag, Oppskrifter, Svin

Både svinekoteletter og nakkekoteletter er jo kjempegodt når de får putre en god stund i saus. Da blir de saftig og god, pluss at sausen får jo en utrolig smak. Her lager jeg med svinekoteletter fra FP. Jeg har også løk og champignon i gryta, men det er jo valgfritt. Selv om oppskrift er til 4 personer, så bruker jeg hele pakken med 6 koteletter. Er man litt storspist som sånn meg, så vil man kanskje ha to koteletter. Det er jo ikke alltid at de er like store i en pakke.

Server gryten med kokte poteter og tyttebærsyltetøy.

Du trenger

(til 4 personer)

4-6 svinekoteletter

3 ss smør/margarin

3 ss hvetemel

6 dl oksekraft

200 gram champignon

1 løk

Salt

Pepper

Smør/margarin til steking

Slik gjør du

Lag først sausen. Smelt og brun først litt smør/margarin. Når skummet legger seg litt, rører du inn hvetemel. Skru ned varmen og brun jevningen til ønsket farge. Husk og røre så det ikke brenner seg. Jeg liker den ganske brun, gir en deilig smak til sausen. Ha så i oksekraft i mens du rører godt. La sausen småkoke i 5 minutter.

I mens bruner du kotelettene i en stekepanne med smør/margarin. Krydre med litt salt og pepper på begge sider.

Ha kotelettene over i sausen. Jeg har også i stekefettet, masse smak der. Sett på lokk og la småputre en time eller halvannen.

Kutt opp løk og champignon, ha dette også i gryta de siste 10-15 minuttene. Smak på sausen om den trenger litt salt og pepper, men gjør som regel ikke det. Du har jo på salt og pepper når du steker.

Da er det bare å servere

10 kommentarer

10 thoughts on “Svinekoteletter i brunsaus

    1. Ja, da må du prøve det. De blir helt saftig og nydelige😊Faller nesten fra hverandre.

  1. Dette er saker! Så enkelt og greit. Og heller ikkje ein drøss med krydder som slåst om å dominere!

  2. Hvordan blander du ut oksekraften? Det står 17gr til 1liter, syns det høres så lite ut? Har ikke prøvd den enda for jeg fikk den i posten i dag fra kokkejævel.

    1. Jeg bruker en god ts til en liter. Begynn med litt mindre. Så smaker du. Den løser seg opp i varme med en gang. Så man har bare i litt mer om man ønsker. Trenger sjelden mer salt i sauser og gryter når du bruker denne.

  3. Jeg pleier å steke dem i ovnen, og legger dem i sausen når de er sånn passe brune, jeg snur dem en gang i ovnen. Veldig saftige, nam nam. Og ikke noe fettsput på ovnen

    Takk for mange flotte oppskrifter

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *