Disse farger virkelig opp frokostbordet eller lunsjen. Eggene tar ikke til seg smak av laken og krydder. Og de er kjempe god med f.eks: salt, pepper og litt majones.

Du trenger

(jeg har syltet 6 stk, men laken holder til flere.)

Egg

1 dl Eddik 7%

2 dl Sukker

3 dl Vann

1 ss malt gurkemeie

Slik gjør du

Bland vann, eddik, sukker og gurkemeie i en kasserolle. Kok opp slik at sukkeret løser seg opp.

Sett laken til avkjøling

Kok egg (ca. 8 minutter)

Legg egga i kaldtvann og la de avkjøle seg før du skreller de.

Ha eggene i et norgesglass, syltetøyboks eller lignende. Ha over den avkjølte laken og sett på lokk.

Sett kaldt over natta. Mine har ligget i laken i 18 timer. Egga er jo nå sylta, så de skal holde seg ei god stund i laken. Så da kan du ha gule egg i lang tid.

Da er de klare for servering

10 kommentarer

10 thoughts on “Sylta egg

  1. Har syltet mye forskjellig gjennom årene. Er det noe spesielt med egg siden de ikke opptar smak av laken, og hva er da egentlig poenget med sylting her?

    1. Sylting av egg er en gammel tradisjon. Og det bevarer egg ganske så lenge. Skal du ha smak i egga gjøres det med urter og krydder. Gurkemeie har ikke smak. Lagde med rødbeter også for å få de rosa. Det setter heller ikke smak. Tilsetter du for eksempel hvitløk og andre kraftige smaker, får du smak i egga.

      1. Takk for svar. Vet at gurkemeie ikke setter nevneverdig smak på mat, men eddik og sukker – som i sylting, har jeg erfaring med gjør.

        1. Syltelaken setter ikke smak i egga😉Var kanskje litt dårlig svar det første du fikk siden jeg ikke spesifiserte det.

  2. Jeg prøvde dette, men eggene tok masse smak av eddikken hos meg og ble uspiselige.
    -men veldig fine å se på ble de 👌
    Digger bloggen din 🤘
    -Bente

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *