Taco-Donut

Categories Oppskrifter, Taco

Måtte prøve meg på en ny taco variant igjen. Det har blitt så kjedelig med den samme gamle tacoen at det er mer gøy å finne opp nye varianter. Og jeg har jo ungdom i hus som bare ELSKER taco, så kjekt å teste ut oppskrifter på de.

Denne har fått navnet Taco-Donut. Og her skal du få steg for steg hva du må gjøre for å lage denne herlige tacoen som fort blir en favoritt rundt middagsbordet på fredager, eller en annen dag.

Først må du lage en pizza deig. Du må ha nok til to runde pizza størrelse. Der velger du bare selv hvilken oppskrift du bruker. Jeg bruker ikke oppskrift til slike ting. Jeg slenger bare sammen. De fleste kan lage en pizzadeig eller finner ut hvordan de gjør det.

Imens deigen hever lager du kjøttblandingen. Jeg har brukt en kjøttdeig av storfe og en kyllingkjøttdeig som jeg har blandet. Stek kjøttdeigen, ha i vårløk, champignon, mais, løk og paprika. Bland i taco krydderet og bland alt sammen. Ikke ha i vann, da blir deigen for løs. La steke i 2-4 minutter før du tar av pannen.

Finn fram en paiform eller noe lignende. Klipp ut et bakeark som passer i formen. En liten rund bolle som du setter i midten.

Nå skal du kjevle ut deigen.  Du kjevler ut til to runde pizza. Del vær del i 8.

Nå må du se på bildene hvordan jeg legger deigen i formen. Litt vanskelig å forklare, så bildene får gjøre det.

I formen legger jeg så cheddarost og topping. Så fortsetter jeg med kjøttblandingen. Pakk det litt sammen, men ikke press for hardt.

Så har jeg på mer topping.

Løft ut skålen du har i midten. Så skal du ta endene på deigen som stikker utenfor formen, de skal du legge over kjøttet og inn i ringen. Prøv å få enden under slik at den fester seg i den andre deigen.

Visp sammen ett egg som du smører deigen med.

Stekes på 200 grader i 20-25 minutter. Selv om den ser stekt ut på toppen, tar bunnen litt lengre tid. Du kjenner det om tar på deigen nederst inni ringen.

Server Taco-donut med en skål i midten. Den kan du fylle med enten salsa, chips eller rømme. Den viktigste ingrediensen er uansett kjærlighet.

Server med salsasaus, rømme, salt eller hva du måtte ønske av tilbehør.

4 kommentarer

4 thoughts on “Taco-Donut

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *