Urtesalt med basilikum, oregano, hvitløk & persilleblader

Categories Mat fra naturen, Oppskrifter, Urter og krydder

Deilig urtesalt er alltid godt og ha stående på spisebordet. Jeg lager det litt grovt for og kunne kverne det en en bøsse. Bruker tomme krydderbøsser etter andre krydder. Om du vil ha det finere, kan du kjøre det en gang til etter det er tørket. 

Her har jeg brukt basilikum, oregano, hvitløk og persilleblader. Og selvfølgelig havsalt da. Noe eksakt mengde bruker jeg ikke. Litt urter og litt salt. Den dominerende smaken du ønsker, tar du bare litt mer av.

Havsalt har jeg i en foodprosessor sammen med hvitløk og urtene. Jeg hakker urter og hvitløk litt mindre først.

Her har jeg kjørt maskinen i ca. 40-50 sekunder.

Så legger jeg saltet utover et bakepapir. Spre det godt utover, så tørker det bedre. I den temperaturen nå så var det tørt på 3.5 time på kjøkkenbenken. Du kan blande litt innimellom, så går det fortere.

Når saltet er tørt har jeg det over på glass. Vil du ha det finere en dette, kjører du det bare en gang til i kjøkkenmaskinen. Sånn, da har du et fantastisk godt salt både til kjøtt og fisk.

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *