Matservering til en verkstedfest

Categories Blogg

Vi lagde mat til en verkstedsfest her i Lunde. De var 80 personer som skulle ha mat. Det var ønske om litt tapas/fingermat. Det tok noen timer å få stelt i stand dette. Jeg måtte sette opp meny etter hva vi klarer å håndtere på et vanlig kjøkken. Med kun en komfyr som virker og 2 kjøleskap. Hadde jeg hatt et profesjonelt kjøkken, hadde nok menyen sett litt annerledes ut. Problemet her er jo kjøling og varmmat. Den ene komfyren skal håndtere steking av kylling, poteter og focaccia. Jeg ville også hatt scampi, men det lar seg ikke gjøre denne gangen. Det er litt forskjell på et selskap til 20 og et til 80 personer. Og da kan jeg ikke garantere god scampi. Den må stekes i flere omganger, og vil bli seig.

Jeg kunne heller ikke bruke store fat til maten. De passer ikke i kjøleskapene. Så må bruke mellomstore fat. Det vil også si at jeg ikke kan pynte fat like mye som jeg gjør når det er 20-30 personer.

Vanligvis er det Kokkefruen som hjelper til på slikt, men nå har vi en butikk i tillegg. Og noen må stå der, og det er Heidi. Men jeg har da en fantastisk svigermor som stiller opp. Hun var med på forberedelser dagen før, og på selve dagen. Slikt som å pakke inn 90 asparges i spekeskinke, 90 dadler skal være stenfrie, og rulles inn i bacon. Ja, slike ting som tar litt tid er kjekt å få hjelp til. Så kan jeg konsentrere meg om andre ting.

Det er en liten utfordring når så mange skal ha mat. Og man må bruke kjøkken på en gammel skole. Dere har sett meg lage mat mange ganger før på dette kjøkkenet. Da aldri til mer enn 40 personer.

Er ved slike anledninger jeg virkelig drømmer om mitt eget kjøkken. Et vel utstyrt kjøkken. Vi får se en gang i framtiden, for det er en stor investering. Det begrenser seg veldig hvor mange kjøkken man kan bruke i Lunde. Ja, det er bare ett faktisk. Har spurt på skolen før, men fikk ikke liv til det. Kun den ene gangen da vi lagde 230 liter lapskaus til 17 mai.

Vi jobbet litt kvelden før med forberedelser. Så kom selve dagen. Vi startet klokken 11, og de skulle ha maten levert til klokken 20. Så ble noen timer med arbeid. Her er menyen

Svigermor og jeg satte i gang. Og det gikk radig unna. Hun tok de samme oppgavene som Heidi ville gjort. Det er en grei fordeling. Og hun syntes jo det var litt gøy også.

Her er noen av de ferdige fatene vi lagde

15.30 byttet jeg ut svigermor med eldstejenta vår. Kan ikke slite ut de gamle helt heller. En god jobb gjorde hun.

Så da var det bare å fortsette jobben

Begynte å kjenne det godt i bena utover ettermiddag og kveld, men det må man bare glemme. Sånt får man ta når jobben er gjort.


Alt i alt så kom vi da i mål. Jeg har ikke tatt bilder av alt tilbehøret, men Tzatzikien ble nydelig. Over 3 liter med hjemmelaget. Det er alltid best😊Tusen takk til Aud og Hannah for god hjelp. Og til Heidi som var med å kjørte maten, og vasket etterpå❤️

Takk for maten sier jeg nå😴

10 kommentarer

10 thoughts on “Matservering til en verkstedfest

    1. Herregud, for en fantastisk jobb dere har gjort.🌺 Så vakkert og delikat.😻😊

  1. Flott sluttresultat🙋‍♀️🙋‍♀️ Imponerende. Herlig og fargerikt.😀👍

  2. FOR en fantastisk jobb dere har gjort, og alt ser så innbydende og delikat ut. Fy søren så flinke dere alle er. Riktig god helg, og unner dere virkelig en pust i bakken nå 👏💐🥰❤️

  3. Kjempelekkert, og for en jobb dere har gjort, Der venter nok flere oppdrag,

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *