3 grovbrød i langpanne

Categories Baking, Brød

Ingenting lukter og smaker så godt som nybakt brød, er du ikke enig. Her hjemme hos oss må jeg bake brød ofte. Det går ganske mye brød i uka. I denne oppskriften baker jeg 3 brød i langpanne.

Du trenger

800 gram hvetemel

500 gram sammalt hvete grov

500 gram sammalt rugmel grov

1,2 l vann, ca. 37 grader

1. pk tørrgjær

1 ss salt (bruk mindre om du ønsker)

0,5 dl nøytral olje

1 ss lønnesirup eller annen sirup

Slik gjør du

Bland alt det tørre i en bakebolle. Ikke la salt og gjær ligge oppå hverandre. Salt dreper gjær.

Kjør kjøkkenmaskinen på sakte fart imens du sper med fingervarmt vann iblandet olje og sirup

Elt deigen i 10-15 minutter

Sett deigen til heving under plastfilm og et kjøkkenhåndkle i ca. 45 minutter

Kna deigen godt på kjøkkenbenken. Del opp i 3 like emner

Rull ut 3 brød og legg de i en smurt langpanne

Lag gjerne noen snitt med en skarp kniv. Det for at ikke brødene skal sprekke. La etterheve 20-30 minutter.

Stekes på 220 grader, over/undervarme, nederst i ovn i ca. 40 minutter

Avkjøl på rist

29 kommentarer

29 thoughts on “3 grovbrød i langpanne

  1. Disse vil jeg prøve, men jeg har fått feil på ovnen min og overarmen virker ikke. Kan jeg bruke varmluft? -og i såfall, hvilken temp og tid?

    1. Ja, du kan bruke varmluft😊Gå ned til 200 grader. Så blir det nok rundt 30-35 minutter😉

  2. Jeg liker veldig godt brødet med gulrot. Tenker å prøve dette denne gangen. Men liker best å bake rundstykker. Lager litt store på ca 120 gr. Hvor varmt og hvor lenge tenker du de skal stekes? Takker samtidig for en fin og inspirerende blogg☺️

    1. Bruker 220 grader og ca. 15 minutter. 120 gram er litt større en normalt, så må sikkert ha 1-2 minutt lengre. Du må nesten bare banke på de å høre om de er ferdig😀

  3. Nå har du jammen meg fått meg til å bake brød også! Har bakt disse og de ble kjempegode men kanskje litt tørre. Er det noe jeg kan gjøre med det?

    1. Litt lengre elting, litt lengre heving og litt mer honning/sirup i kan hjelpe. Litt kortere steketid kan også hjelpe. Blir de for godt stekt, blir de fort litt tørre😀

        1. De ble litt lave når jeg brukte langpannen, men kanskje jeg skal la de heve litt til etter utbaking?

          1. Jeg etterheve i 20-30 minutter. Hever jo også de første minuttene du setter de i ovnen😊

  4. Disse brødene må jeg prøve å bake. Baker normalt brød en gang i uka, men får de ikke luftige..de detter ned, når jeg putter de i ovnen…og så blir de fort tørre…

  5. Fantastisk gode brød. Dette blir nok koselig å kunne gi bort også til barn og barnebarn. Jeg brukte 2 så med honning, og stekte i varmluftovn 200 gr i 35 min. Helt perfekt.

  6. Hei, går det bra å bruke meierismør i stedet for olje? Og hvor mye smør i stedet for olje evt?

  7. Langpanna mi er større enn de jeg har hatt før. Opplever at alle langpannekaker blir lavere enn tidligere. Da vil vel samme problemet melde seg ved brødbaking i langpanna… bør jeg forstørre oppskrifta? I så fall hvor mye?
    Takk for flotte oppskrifter🌺🌺🌺

      1. smaken er kjempegod, men langpanna mi for stor så de fløt it og ble nokså flate. men prøver igjen 😊

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *