Frisk og god likør på blåbær. Fruen plukket noen liter med blåbær ved hytta i går. Og da må man lage litt likør. Jeg lager litt større oppskrift en den jeg har skrevet under, og jeg bruker under halvparten så mye sukker. Jeg liker det ikke for søtt. Jeg har lagd av 1.5 liter bær, 4 dl sukker og en flaske med 60%

rpt

Du trenger:

  • 3 dl blåbær
  • 35 cl sprit (45% eller 60%)
  • 2 dl sukker

Fremgangsmåte

Legg renset blåbær på et glass og strø over sukker. Fyll opp med sprit.

Sku på lokket, og la glasset stå i romtemperatur i minst 4 uker, helst lenger. Rist på glasset nå og da, slik at sukkeret løser seg opp.

Sil likøren, gjerne gjennom et kaffefilter, og hell den på flasker. La flaskene stå minst noen uker før likøren serveres. Jo lengre – desto bedre.

12 kommentarer

12 thoughts on “Blåbærlikør

    1. Blåbær og solbær blander jeg en billig flaske rødvin i. Lar stå 3-4 dager. Så har du en billig og god cherry😀

        1. Jeg bruker å lage fattigmanns cherry. Kjøper en billig rødvin og har sammen med bæra. Etter 3 dager siles den😊Kjempegodt.

  1. Går det an å bruke whiskey som alkohol i denne? Vurderer evt type irsk/amerikansk, uten røyksmaken 😊

    1. Har ikke prøvd nei, det finnes jo nesten ingen smak i de. Og fargen er jo ikke pen. Så vet ikke helt hvordan det hadde blitt.

  2. blåbærlikøren min har stått i drøye to måneder, blandet med 60 %, men den lukter fortsatt meget sterkt. noen tips til å redusere alkoholnivået?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *