Dampet pinnekjøtt med tilbehør

Categories Glutenfri, Julemat, Lam, Middag, Oppskrifter

Pinnekjøtt er min favoritt julemiddag. Ja, jeg syns pinnekjøtt er bedre enn ribbe. Men den diskusjonen trenger vi ikke ta nå. Jeg damper pinnekjøtt oppå mandelpotet. Og jeg bruker eplejuice i gryta. Kraften bruker jeg til en nydelig saus, og litt av kraften har jeg i kålrotstappen. Her har jeg brukt Gilde røkt pinnekjøtt. Utvannet i 17 timer, byttet vann en gang. Jeg serverer uten pølser til. 

Du trenger

Pinnekjøtt

Mandelpotet

Eplejuice

Kålrotstappe

1.2 kg kålrot

300 gram gulrot

4 ss smør

Litt pinnekjøttkraft

Salt

Pepper

Saus

2 dl av pinnekjøttkrafta

1 dl fløte

1 toppet spiseskje med maizena

1 dl kaldtvann

Salt

Pepper

Frisk persille

Slik gjør du

Legg pinnekjøtt i vann over natta. Bytt gjerne vann en gang. Disse lå i 17 timer.

Fyll bunnen av en gryte/kasserolle med mandelpotet. Fyll på eplejuice til halvveis opp på poteten. Ha så i pinnekjøtt. Sett på lokk og kok opp. Skru ned varmen og la kjøttet dampe i 3 timer. Fett og salt gjør slik at poteten ikke blir mos.

Skrell og kutt opp gulrot og kålrot. Kok de møre i en kasserolle med vann. Hell av vannet

Tilsett smør og mos grønnsakene. Spe med litt kraft til du har en ønsket konsistens. Er snakk om under 0.5 dl kraft. Smak til med salt og pepper

Når pinnekjøttet er dampet ferdig. Tar du ut litt kraft. Ha det i en kasserolle med fløte. Kok opp og jevn med maizena og vann til ønsket tykkelse. Smak til med salt og pepper. Tilsett frisk persille

Da er det bare å servere julemiddagen

 

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *