Det har jeg aldri tenkt på!

Categories Tips og triks, fakta og råd, Urter og krydder


Derfor har krydderglassene riller i bunnen

Kom over et innlegg i https://www.kk.no/

Jeg må innrømme at dette er noe jeg aldri har tenkt over. Så jeg måtte jo prøve da, og det fungerte det. Man kan jo liksom ikke gå rundt å tenke på alt her i verden. Noe får bare være sånn uten forklaring. Det er jo ikke mer en et par år siden jeg fant ut at krydderet i butikkhyllen er i alfabetisk rekkefølge. Og det stemte også.

Dette er jo ikke mitt innlegg, men jeg er jo også en opplysningstjeneste. Så dere får det uansett her

Her er det KK skrev:

Kanskje har også du stått over middagsgrytene med et krydderglass i hånda, klar for å krydre i vei – mens ikke et gram kommer ut.

Som om alle krydderkornene har snakket sammen og blitt enige om å nekte å komme ut, men bare bli der inne i den trygge lille krukka si. At de ikke kunne brydd seg mindre om hvordan maten din kommer til å smake.

Vi er de første til å fastslå at selvsagt finnes det langt større problemer enn dette her i verden – samtidig som livet har lært oss, at det nettopp er i disse ørsmå detaljene den berømte dråpen kan ligge, den som kan få alt til å renne over.

Normalt ville du kanskje ha sukket litt oppgitt, skrudd opp hele lokket og stukket en kniv ned i krydderet for å røre litt i det. Det er jo ikke verre heller – men når det nå viser seg å finnes en enda enklere løsning, så tar vi da gjerne den i bruk.

Bunn mot bunn

Det er Avisa Oslo som deler kryddertipset på TikTok. Der har nemlig et par årvåkne reportere bitt seg i merke de små rillene som finnes på undersiden av krydderglassene.

De du aldri har tenkt over at kan ha en funksjon – men jojomensann.

Det er når du tar to slike glass med riller under, og setter bunn mot bunn og vrir de mot hverandre, nærmest som med en pepperkvern, at kryddermassen vil få fart på seg.

Når rillene «gnis» mot hverandre på denne måten, skapes nemlig en friksjon som gjør at krydderet ristes litt løs.

Litt lettere enn å skru opp hele driten og stake opp med kniv. Det fordrer bare at du har mer enn et glass med piffikrydder i din krydderbeholdning.

Trikset kan også brukes om du skal ha mye av et krydder og vil sikre en jevn strøm av krydderet.

Les også: Sliter du med å finne fram i krydderhylla?

19 kommentarer

19 thoughts on “Det har jeg aldri tenkt på!

  1. Aldri hørt om før. .Men veien var kort bort til krydder skapet. Det er faktisk sant. Ja en kan lære nye ting sel om man har passert 70. Takk.😍😇

  2. Hvis krydderet har pakket seg sammen og ikke vil ut, har jeg kakket glasset litt på siden av / kanten av benkeplaten. Da løsner det. Ikke så hardt at glasset knuser, men noen få ganger. Funket for meg👍

  3. Om krydderet pakker seg sammen er det gjerne pga fuktig luft. I sydlige land bruker de ofte å drysse litt riskorn i salt og krydder slik at risen absorberer vannet. Tips!

  4. Vær forsiktig! Mitt ene glass eksploderte. Det var glasskår og pepper overalt. Bunnen totalt ødelagt. Det andre glasset hadde også litt skade, men ikke hull.

  5. Jøss…. Det virket!!!
    La to glass inni hånda og vred rund.
    Ble omtrent som ei kvern.
    Genialt. ☺️👏👏👏

  6. Ville ikke satset på dette. Når en gnir de to glassene mot hverandre kane fort risikere å få bittesmå glassbiter i maten, med de følger det kan ha…

  7. Hei
    Er det bare merket Hindu som har riller under? Fant ikke riller på de andre kryddermerkene😊

    1. Det har jeg ikke tenkt på😂Er jo kun de jeg har i skapet. Ellers bruker jeg bare poser fra innvandrerbutikker.

  8. Men hæ? Hvordan kan jeg ha levd i 40 år uten å ha fått med meg at krydderet står i alfabetisk rekkefølge i butikken? Det er jo ikke mulig! 😅

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *