En enkel julemiddag i dag

Categories Julemat, Middag, Middagstilbehør, Oppskrifter

Hadde litt flere medisterkaker i fryseren, så tar de til middag i dag. En enkel liten julemiddag med rødkål,  poteter og julegrønnsaker. Medisterkakene er laget på Farris istedenfor melk. Noe som gjør de lett og luftig. Oppskrift på de finner du i linken her:https://tomsmatprat.blogg.no/medisterkaker-med-farris.html

Om du vil ha oppskrift med melk, finner du den i linken her:https://tomsmatprat.blogg.no/enkle-medisterkaker.html

Medisterkakene steker jeg bare lett i en panne med smør.

Av gulrot og kålrabi skjærer jeg ut juletreform. Disse steker jeg lett i panna på slutten sammen med kakene.

Ellers har jeg bare stekt potet, rødkål og en enkel brunsaus. Bruning har jeg lagd opp for en uke siden. Da har jeg ferdig bruning for en stund:https://tomsmatprat.blogg.no/lag-opp-brun-jevning-brun-roux-til-mange-middager.html

Jeg skjærer ut en bit av formen og har i en kasserolle. Så sper jeg med kokende vann til jeg får en ønsket tykkelse. Har i litt buljong og koker ut melsmaken i 5-10 minutter. Så smaker jeg til med litt salt og pepper.

Småpoteter har jeg i en form. Blander i olje og valgfritt krydder. Steker på 220 grader i 25 minutter ca.

Jeg har også laget en liten juletrepynt med kålrot-stjerne, små tomat som juletrefot og agurk som selve treet. Se bilder under her.

Da er det bare å servere

1 kommentar

1 thought on “En enkel julemiddag i dag

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *