Lag opp brun jevning/brun roux til mange middager

Categories Middagstilbehør, Oppskrifter, sauser

Jeg har alltid vært veldig glad i brunsaus, men det er ikke alltid man orker å lage brun jevning. Da kan man heller lage opp en del jevning når man har tid en dag. For dette tar litt tid, men da har man jevning alltid klar i kjøleskapet. Du kan oppbevare den i fryseboksen også om du vil, men den holder seg veldig lenge i kjøleskapet. Da skaver du bare av en bit hver gang du skal lage brunsaus. Da sparer du inn mange minutter og strøm når du lager middag.

Her har jeg laget bruning av 500 g margarin og like mye hvetemel. Det kommer til å gi mange liter knallgod brunsaus. Om du vil bruke smør istedenfor margarin, er helt opp til deg. Her i huset bruker vi mest margarin. Smør er best til baking syns jeg personlig.

Du trenger

500 gram margarin eller smør

500 gram hvetemel

Slik gjør du

Du må gjøre dette i flere omganger for de fleste av oss har ikke store nok panner hjemme til å brune denne mengden på en gang. Bare husk like deler margarin og hvetemel i hver bruning. Jeg tar det i 5 omganger. 100 gram på hver runde av margarin og hvetemel.

Margarinen smeltes i stekepanne. La margarinen bruse opp, roe seg ned igjen og gjerne få litt gylden farge før du drysser i mel under stadig omrøring.

Det blir en temmelig tørr blanding til å begynne med. Bruk middels varme og god tid. Følg nøye med. Rør rundt i pannen innimellom – på dette stadiet vil du kanskje bruke en tregaffel eller -spade i stedet for visp så lenge blandingen er så tørr.

Du kan prøve deg fram med å justere varmen opp i perioder. Så snart du ser fargeendring i blandingen må du være ekstra påpasselig med å røre. Juster varmen ned hvis det begynner å ryke for mye. Bruningen skal ta lang tid.

Når du har oppnådd ønsket farge på bruningen, er den ferdig. Den skal være ganske brun for å få fram den deilige smaken når du lager brunsaus.

Da heller du sausbruningen over i en brødform eller lignende. Avkjøl helt før du setter den i kjøleskap eller fryseren.

Du kan også dele blokken i ferdig småblokker om du ønsker. Pakk inn hver blokk og frys ned. Da er det bare å hente fram en blokk og legge den i kokende kraft når du skal lage saus.

12 kommentarer

12 thoughts on “Lag opp brun jevning/brun roux til mange middager

  1. Hei.
    Smart👍
    Når man skal bruke denne i kokende kraft, må den da være romtemperert først?
    Hvor lenge holder den seg i kjøleskap ? Til ca 1,5 l saus bruker man da bruning på 200g mel/smør?
    Fortsatt god førjulstid🎄🤶

    1. Jeg bruker rett fra kjøleskapet. Holder mange måneder. Til små menger saus bruker jeg ss mål. 5 dl saus er 2 ss smør og 2 ss hvetemel.
      Med ferdig bruning, så begynner jeg bare med noen skjeer jevning. Så har jeg i mer om den blir for tynn😃

  2. Æ har lagd brunsausjevning i mange år. Æ lage av 1/2 kg margarin om gangen, men prinsippet er det samme som slik du gjør det. Avkjøler jevninga i ei glasskål før æ har det i en plastboks m lokk. Oppbevarer i kjøleskapet. Jevninga holder seg uten problem i ett par mndr. Som krydder når æ sper tel brunsaus bruke æ Maggi klar kjøttsuppeterning, salt og kikkoman, evt kraft fra f eks lammelår, svinesteik, og ellers så setter jo f eks både kjøttkaker, pølse og feskekaker sin egen smak på sausen.

  3. Jeg lager også slik du anbefaler, men jeg bruker jyttemel eller spelt for deg som ikke tåler hvete så går det helt fint. Det kreves litt mindre av spelt enn vanlig hvetemel.

  4. Flott at du viser bilder av prosessen. Jeg er alltid så redd det blir for brunt og svidd så jeg er nok i feigeste laget ser jeg nå utfra bildene dine 🙂

    Takk for veldig mye gode oppskrifter og at du viser selve prosessen på alt! Det trenger sånne som meg 🙂

  5. Vi lager og mye om gangen.
    Har det varmt i et tynt lag utover matpapir (skilleark for matpakke),
    som stables i en box for frysing. Da har man pannekake tykke lag som lett smerter i en saus, og lett å porsjonere.

  6. Fryser ned sauskonsentratet i isbiteformer. Vipper ut det jeg trenger til sausen fra domen og legger domen tilbake i fryseren til senere bruk. Det samme gjør jeg med rødvin som ikke blir drukket opp, vips så har jeg vin til røbvinsaus, og ikke noe vin går til spille.

  7. Takk for tipset, det skal jeg prøve. Har brukt å brune mel uten smør/margarin og oppbevart det i en boks. Men da må jeg tilsette mere for å få god smak på sausen.

  8. Når jeg skal lage opp mye som du gjør her så bruker jeg jerngryte på svak varme. Jeg har laget dette i mange år så jeg har god konttoll på varmen. Men det går jo hardt utover tålmodigheten 😂forresten takk for en super blogg 👌

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *