Denne rotmosen lager jeg ofte. Det går super fort, enkelt og masse smak som man er ute etter i en rotmos. I lapskausblanding posene har man alle de grønnsakene man er ute etter til en rotmos.

Du trenger

(4 personer)

1 pose lapskausblanding. Bruk gjerne FirstPrice sin pose. Koster rett over 20 kr. Kan også kjøpe Rema eller Xtra sin.

0.5 dl fløte

1 ss smør eller margarin

1 ts kvernet pepper

0.5 ts raspet muskatnøtt

2 ss vegeta eller du kan bruke 1 ts salt

Slik gjør du

Kok opp lapskausblanding i litt vann. Trenger kun å koke 3-4 minutter

Sil av vannet og ha grønnsakene tilbake i kasserollen. Tilsett krydder, fløte og smør. Du kan gjerne bruke kokevannet istedenfor fløte om du ønsker. Mye smak i det også.

Bruk en stavmikser i gryta i ca. 15 sekunder. Du kan  bruke en potetmoser også.

Dryss over litt gressløk og server.

20 kommentarer

20 thoughts on “Enkel rotmos som smaker himmelsk

  1. Rotmos av grønnsakblandingen skal jeg prøve når jeg kommer hjem til Norge.P.t. I Sverige. Her har de ikke denne frosne blandingen.
    Jeg skal anbefale bloggen din til venner💞Synes du har en toppers blogg med et herlig syn på mat og livet🎩

  2. Dette har jeg laget flere ganger, fant på det selv.
    Supert, raskt og enkelt. Også til å fryse i porsjoner for en enehusholdning.

  3. deilig men, synd å sile av kokevannet mht smak og vitaminer. bruk så lite vann som mulig, sil av og bland i 1 ts maizena. bland i fløye etc som i oppskriften. tilsett så kokevannet med maizenaen. gi oppkok og mos.

  4. Tusen takk for alle de enkle og gode oppskriftene dine. Ønsker jeg hadde alle i ei bok.

  5. Veldig fornøyd med bloggen, men synes denne ble i enkleste laget. Hvorfor ikke lage fra bunnen av med å kutte poteter, sellerirot, kålrot i terninger og koke det. Da får du også vannet fra kokinga som du kan bruke litt av i stappa

    1. Selvfølgelig blir det bedre,men dette er et billig og raskt alternativ. For mange er det et ork å skrelle grønnsaker. Så da hopper de over det. Jeg legger ut mat som kan passe alle😃

  6. Med artrose i fingrene er det et ork ( og smertefullt) å skrelle/dele opp grønnsakene. Derfor passer din bruk av lapskausblandig til rotmos meget godt for meg. Takk skal du ha Tom, du er en knupp !

  7. Eg hadde lignende i går. Beate poteter, gulrøtter og blomkål. Smør og en skvett melk. Stekt laks til.
    Spiste sjølsagt alt for mye. 😋

  8. Jeg finner bloggen din svært inspirerende! Jeg prøver meg på litt matlaging til gjester – og syns denne hadde vært flott å ha på repertoaret. Men jeg har ikke stavmikser. Jeg har håndmikser, kan den gjøre samme nytten?

    1. Har du en potetpresse? Det funker også godt. Håndmikser og litt ekstra hjelp med gaffel etterpå går også😊

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *