Farge egg med bete-avskjær

Categories Frokost, Lunsj, Middagstilbehør, Tips og triks, fakta og råd

Farge egg er ikke bare noe som hører påsken til. Man kan farge egg hele året. Det er fint på frokost og lunsj ordet. Passer på koldtbord med for eksempel rogn på. Lag djevelegg eller farg egg til suppe tilbehør.

I dag skulle jeg bruke beter, så da tenkte jeg å bruke avskjæret til å farge egg. Eggene skal brukes til tomatsuppe.

Du kan også bruke kraften fra rødbeter til dette.

Jeg kuttet av litt skall og endene til rødbeter.

Jeg hardkokte noen egg imens. La de i kaldtvann etterpå i 20 minutter.

Avskjær puttet jeg i en kasserolle med vann og litt salt. Kokte i 10 minutter. Fortsatt er fargen litt lys, pga den lille mengden avskjær jeg brukte.

Dette fikser man med en stavmikser. Kjør stavmikser så du får ut farge fra avskjæret. Da får du en litt dypere rødfarge. Sil av og la den avkjøle en liten stund.

Skrell egga og legg de i det farga vannet. Du kan farge egg med skall også, men da er kun fargen på skallet.

Så setter jeg bollen med egg og farge noen timer i kjøleskapet. Burde få minimum 4 timer. Dypere farge, jo lengre de ligger.

Ta opp egga og del de i to.

Da har du nydelig farge på egga. Enkelt ikke sant?

3 kommentarer

3 thoughts on “Farge egg med bete-avskjær

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *