Fisk-og potetkaker med råkost

Categories FirstPrice produkter, Fisk, Middag, Oppskrifter, Restemat, Vegetar

Har man litt rester etter fisk og noen poteter, kan man lage herlige fisk-og potetkaker. Du trenger ikke rester heller. Potet koker du og fisk trekker du på forhånd.
Jeg har laget forskjellige varianter av slike kaker flere ganger. Da har jeg panert de, det gjør jeg ikke denne gangen. Dette er en nydelig hverdagsmiddag, bare prøv selv.

Du trenger:

(til 4 personer)

400 gram fisk (jeg bruker torsk)

4 store poteter

2 stilker vårløk

1 egg

0.5 stk løk

0.5 stk rød paprika

50 gram revet ost

Litt hakket persille eller gressløk

Griljermel om deigen blir veldig løs

1 ts salt

1 ts peppermiks

Slik gjør du:

Poteter kokte jeg i går. For de blir best å bruke når de har stått over natta.

Jeg trekker torsken i lettsaltet vann. Du kan som sagt bruke fiskerester du har igjen fra tidligere middag. Den burde også være kald før du blander sammen deigen.

Kutt opp grønnsaker smått

Mos potetene i en bolle.

Bland inn egg, grønnsaker, fisk, ost og krydder.

Kna deigen sammen med hendene. Den skal være tykk nok til at du kan forme små kaker. Er den litt for løs, har du i litt griljermel. Det trengte jeg ikke her, disse ble perfekte.

Varm en stekepanne med smør. Stek kakene på begge sider. Trenger noen minutter på hver side. Snu de gjerne forsiktig et par ganger. De suger til seg en del fett, så du må nok etterfylle med smør.

Rasp opp litt kålrot og gulrot som du blander sammen.

Server fisk-og potetkakene med råkost og remulade.

2 kommentarer

2 thoughts on “Fisk-og potetkaker med råkost

    1. Jeg har lagd uten egg også, gikk fint det. Må bare pakke de godt sammen før du steker😀

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *