Glasert sommerskinke med varm potetsalat og maisstuing

Categories FirstPrice produkter, Middag, Oppskrifter, Svin

Jeg fant noen sommerskinker fra Firstprice på halvpris. Da fikk jeg lyst å lage en litt annen vri en den vi er vant med her hjemme. Siden det er sommerskinke ville jeg lage et innslag av sommer i tilbehøret også.

Først lagde jeg en glace til skinken

Den besto av:

1 ss sterk sennep

1 ss honning

1 ss worcester saus

1 ss kikkoman

Dette blander jeg godt sammen. Og lar den stå en liten stund.

Imens tar jeg nettingen av skinkesteken. Legger den i en ildfastform med litt vann i bunnen. Jeg tar folie over og setter den inn i ovn 20 minutter på 220 grader. Dette for å gi den litt gjennomvarme og for å få litt kraft jeg kan bruke til saus.

Etter 20 minutter tar jeg av folien. Så pensler jeg skinken godt og setter den inn igjen. Jeg tar den ut hvert 5 minutt for å pensle. Dette gjør jeg 4 ganger.

Varm potetsalat er et nydelig sommertilbehør. Her bestående av noen saltbakte poteter som jeg freste i en panne med litt olje. Så hadde jeg over godt med grønnkålmiks. Lar dette surre sammen i et par minutter. Så drysser jeg over sprøstekt hvitløk.

Så prøvde jeg en ny vri på maisstuing som jeg ikke har prøvd før. Og jeg vet framover at det er denne jeg skal bruke. Den ble helt nydelig. Til denne brukte jeg:

1 boks med mais

0.2 dl fløte

0.5 ts kvernet pepper

0.5 ts urtesalt

1 fedd hvitløk

0.5 chili

Mais og krydder har jeg i en kasserolle sammen med fløte, oppkuttet chili og hvitløk. Dette gir jeg et oppkok og bruker så en stavmikser. Vips er den mest fantastiske maisstuingen ferdig.

Når skinken er ferdig tar jeg den ut. Kraften har jeg over i en kasserolle. Var ca. 2 dl kraft. Jeg har oppi en grønnsaksbuljongterning og koker det opp. Så jevner jeg med maizena og vann.

Smaker til med litt fløte og litt sennep. Nydelig saus på kraften pluss litt ekstra da.

Skinken deler jeg opp i tynne skiver på en fjøl

Da er det bare å servere folkens. Må si at dette er det beste jeg har spist på mange dager.

4 kommentarer

4 thoughts on “Glasert sommerskinke med varm potetsalat og maisstuing

    1. Nei, det har jeg aldri gjort. Har aldri opplevd de som veldig salt. Du kan jo selvfølgelig vanne ut om du ønsker. Det hjelper litt

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *