Deilige grove gulrotrundstykker passer perfekt på frokost, lunsjbordet eller som niste. Holder seg saftige lenge. Nybakt med brunost, syltetøy eller gulrotsyltetøy er disse en delikatesse.

Du trenger

(20 rundstykker) 

6 dl hvetemel

3 dl sammalt hvete grov

3 dl sammalt rugmel grov

2 ts salt

2 raspa gulrøtter

1 pose gjær

5 dl melk (37 grader)

1-2 ss sirup

Slik gjør du 

Bland først alt det tørre og gulrot (fint raspet)

Varm opp melk til 37 grader, jeg har sirup i melken

Kjør det tørre i en kjøkkenmaskin imens du sper med melk. Elte deigen i 10-15 minutter.

Sett deigen til heving i 30 minutter

Kna deigen godt på kjøkkenbenken, form en pølse og del opp i emner. (Ca. 75 gram per stk)

Rull rundstykker og legg de på et stekefat med bakepapir

Etterhev rundstykkene i 20 minutter

Pensle med egg. Du kan strø på solsikkekjerner eller valmuefrø om du ønsker.

Stekes på 220 grader i 12-14 minutter

Avkjøl på rist. Disse går helt fin å fryse

38 kommentarer

38 thoughts on “Grove gulrotrundstykker

    1. Jeg tiner de bare på benken, tiner ganske så fort. Kan jo også varme de litt på svak varme når de er halveis tint😉

    1. Nettopp bakt disse, nydelig gode.
      Lagde gulrotsylte som du hadde oppskrift på også 🤠
      Takk for inspirasjon og gode og lette oppskrifter

    1. Honning er veldig godt i disse også. Eller bare et par ts sukker om du ikke har sirup☺️

      1. Toler ikkje så godt rug mjøl. kan ein erstatte det med noko anna? eller bare ta meir av sammalt? (Eg bytter ut Kveitemjøl med speltmjøl)

  1. Jeg må nok til å bake igjen for her er det tomt for disse rundstykkene. Kjempegode og dersom «oldis» har «bjun-ost» på så er det topp. Takk for fin oppskrift Tom !

    1. Ja, det trur jeg. Bare husk at deigen må stå 8-20 timer. Bruk kald melk/vann og litt mindre gjær.

  2. Dine oppskrifter er veldig enkle å følge fra a til å😊mat og annet har jeg lagd av oppskriftene dine, det er moro å lage i stand😊😊ser fram til boka di om den kommer👍takk for at du lager det så enkelt for oss👍👍👍👍

  3. Kjempegode rundstykker 😁
    Er det så at du skal gi ut bok??
    I såfall skal jeg ha den👍👍

  4. Kjempegode rundstykker 😁
    Er det så at du skal gi ut bok??
    I såfall skal jeg ha den👍👍

      1. Har støttet deg med noen kroner; og boka di kjøper jeg gjerne! Dyktige Tom🤩👏👏

  5. Skal saften i gulrøttene tas med, eller er det best å sile av? Stemmer det at det ikke skal være noe olje eller smør i deigen?

    1. Jeg tar alt på tallerken med😊Trenger ikke olje/smør når man bruker sirup eller honning😊

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *