Denne marmeladen er frisk i fargen, søt og krydret med kanel blir dette en slager på frokostskiven. Godt til ost, men kan godt spises slik den er. Samboer hadde den på brødskive med banan, og det likte hun. Så mulighetene er mange.

Du trenger til 8 dl syltetøy:

750 g gulrøtter, skrelt og grovrevet

finrevet skall av 2 sitroner

saft av 3 sitroner

saft og skall av 1 appelsin

5dl vann

250 gram sukker tilsatt pektin eller vanlig sukker og 1 ts syltepulver

2 ts kanel (valgfritt)

Slik gjør du:
Skrell og rasp opp gulrøtter
Ha gulrøttene i en stor kasserolle, tilsett alle ingrediensene. (Ikke syltepulver om du bruker det, det har du i på slutten, de siste 5 minutter)
Kok opp på svak varme imens du rører
Så får den stå og småputre på svak varme til den tykner. Det tar 30-40 minutter. Rør innimellom.
Hell syltetøyet over på rene steriliserte glass.
Holdbarhet opp til ett år uåpnet. Perfekt vennegave om du ønsker å gi bort noen glass.
20 kommentarer

20 thoughts on “Gulrotmarmelade

  1. Hei Tom
    Ja nå har jeg funnet bloggen din og du kan være trygg på at den kommer jeg til og bruke, da jeg vil lage matretter som jeg aldri har prøvd. Det ser utrolig godt ut alt du lager.

  2. Dette må jeg prøve Tom 😊
    Har ikke hørt noe om å lage syltetøy av gulrot før , men hvorfor ikke

    1. Det burde du☺️Har prøvd det både som pålegg og til svinekjøtt middag. Utrolig godt😉

  3. Hvordan kan jeg ta vare på alle de fantastiske oppskriftene dine??? Tar bilde av de, men blir jo tusen bilder….

    1. Takk for det, er hyggelig😃Om du finner oppskrifter på via facebooksiden min kan du lagre der. Jeg har selv mange mapper på facebook som jeg lagrer i. Da finner jeg fort tilbake. Både bloggen og facebooksiden har søkefunksjon. Der du kan søke opp oppskrifter. Du kan også lagre linker her fra bloggen. Men det vil også stjele lagringsplass fra tlf din. Jeg skulle ønske blogg.no hadde utskriftsvennlig sider. Blir mye å skrive ut når jeg bruker så mange bilder.

      1. Hei og takk for mange gode oppskrifter, nå er du den jeg følger mest (tidligere var Trines Matblogg og Gladkokken fast) for jeg liker virkelig at du tar er på tradisjoner og har stor variasjon!
        Kan ikke du redigere din blogg slik at det er mulig å skrive ut noen oppskrifter (uten å få med så mye bilder /unødvendige…) som man bare MÅ HA i privat enkel matoppskriftbok på kjøkkenet!? Jeg ser flere og flere har brukervennlig utskrift fra blogg.

  4. knallgodt gulrotsyltetøy! har lagd det idag. fulgte oppskriften helt; bortsett fra at jeg tilsatte endel mere syltepulver 👍😊

  5. Dette syltetøyet lagde bestemoren min, husker jeg syntes det var så godt.
    Skal absolutt prøve å lage det.
    Tusen takk for oppskrift.

  6. Nydelig syltetøy! Ny (frokost)favoritt som det er lett å få “dilla” på. Selv laget jeg imidlertid kun halv porsjon, og kokte det nok litt for “hardt” slik at konsistensen muligens ble i stiveste laget. Men smaken? Fantastico!
    Jeg vil for øvrig tro man fint kan bytte ut kanel(pulver) med 1-2 kanelstenger, om man ikke ønsker sorte “prikker” i syltetøyet. Også innbiller jeg meg også at man trolig fint, helt eller delvis, kan ersatte syltesukker med vanlig sukker da dette ser ut til å benyttes i engelske oppskrifter. Sannsynligvis er pektinet i sitrusfruktene tilstrekkelig til at syltetøyet uansett blir stivt nok – men mulig koketiden må økes litt.

    1. Du har nok helt rett i det. Mange bruker kanelstenger, men pga pris gjorde jeg det slik. Vet at mange også bruker ingefær i.

  7. Har du en oppskrift på bitter engelsk marmelade? Jeg har prøvd å finne en i mange år, uten å lykkes. Jeg er nemlig ikke så glad i søtt

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *