Helstekt marinert lammelår

Categories Lam, Middag, Oppskrifter

Helstekt lammelår er jo bare så fantastisk. Jeg liker best å langtidssteke lammelår. 6 timer på 80 grader eller 3-4 timer på 125 grader. Et lammelår på 2,5 kg tar ca. 3 timer å steke på 125 grader. Dersom du har et større lammelår må du beregne mer tid. 68 grader gir rosa kjerne, og 72 grader gir gjennomstekt lammelår. Husk å la låret hvile 20 minutter. Så et par minutter under grill funksjon på stekeovn rett før servering.

Jeg liker ikke stikke hvitløk og rosmarin inn i låret. Dette er med på å gjøre låret tørt. Og det vil man jo ikke ha. Jeg lager heller en marinade til låret. Gnir låret godt inn noen timer før det skal i ovnen. Det er også viktig at låret får en time i romtemperatur, før det skal i ovnen.

Min marinade her består av 1.5 dl rapsolje, 2 kvaster rosmarin, 2 fedd hvitløk og litt salt og pepper. Jeg kjører det raskt sammen med en kjøkkenmaskin.

Så gnir jeg låret inn og lar det ligge noen timer

Man må jo ha grønnsaker og litt vann i formen. Grønnsakene moser jeg etterpå til rotmos, og kraften lages det saus på. Her har jeg brukt 150 gram kålrot, 150 gram sellerirot, 15o gram gulrøtter, en halv purreløk og 5 dl vann i formen

Så er det bare å sette låret inn i varmen. Dette låret på 3,2 kg trengte 3.5 time på 125 grader

Jeg silte av kraften som jeg rørte inn i en bruning bestående av 3 ss hvetemel og 3 ss smør. Lot det koke i 5-6 minutter før jeg smakte til med salt og pepper

Grønnsakene fra formen hadde jeg over i en kasserolle. Hadde i 2 ss med smør og kjørte de til mos med en stavmikser. Disse grønnsakene har jo en fantastisk smak etter noen timer i ovnen med lammelåret. Så denne rotmosen er bare helt fantastisk på smak. Fargen er kanskje ikke den peneste, men hva gjør vel det. Du må nok smake mosen til med litt salt og pepper

Da er det jo bare å servere lammelåret med rotmos, saus og kokte poteter

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *