Hjemmelaget rekesalat

Categories Frokost, Lunsj, Oppskrifter, Salater, Skalldyr

Har du rester igjen etter rekefesten? Lag en deilig hjemmelaget rekesalat. Den friske salaten holder seg fint i kjøleskapet i noen dager og er nydelig restemat til frokost, brunsj og lunsj. 1 porsjon er nok til et stort rekesmørbrød, eller to små brødskiver. 500 gram reker med skall tilsvarer ca. 200-250 gram ferdigpillede reker. Du kan selvfølgelig bruke ferdig pillede også. Bare la de renne godt av seg før du blander de med dressingen. Ønsker du litt rosa farge på salaten, bruker du litt rødbetesaft i. 

Ingredienser

4 porsjoner

1 dl Majones
1 dl lettrømme
2 ss rødløk (fint hakket)
2 Stilker vårløk. Kan også bruke 2 ss fersk dill eller gressløk.

1 ts sitronsaft
0.5-1 ts pepper
1000 gram reker med skall

Slik gjør du

Bland sammen majones og rømme. Ha i løken og smak til med pepper og sitronsaft. Om du ønsker litt salt, bruker du det også. Jeg har hatt i en kvart ts.
Rens rekene, skyll de gjerne og ha de i en bolle.

Rør så forsiktig inn dressingen i rekene.

La den gjerne stå i 30 minutter før servering. Da trekker den til seg litt mer smak. Pynt med litt hele reker, dill og gressløk.
22 kommentarer

22 thoughts on “Hjemmelaget rekesalat

  1. Du har så mange spennende oppskrifter🥰
    Gleder meg til å prøve den
    hjemmelagede rekesalaten imorgen👍👍

  2. En annen variant er med reker, fiskepudding, lobnobs og crabsticks , uten løk. men med chillipowder ,seterrømme og majones 😊 himmelsk…

  3. Nå har jeg ei stor eske reker i fryseren så her blir det både rekesalat og fyll til tertene ( som også er kjøpt inn) Du har fantastisk gode forslag til lekre retter jeg får lyst til å prøve. Begynner jammen meg å bli glad i å være på kjøkkenet !

  4. Hei. Red Curry-laks i form er blitt en favoritt, både her i huset og hos de som har fått den servert. Lurer på når tid kokeboka er ute?

  5. dette var en utrolig god ide, har laget rekesalat før også men da har jeg hatt litt hakket rødbeter for og få litt smak👍😀 kjempe godt pålegg og hjemmelaget er alltid mye bedre enn kjøpt nam nam Tom du bidrar til at jeg lager oppskrifter som har godt i glemmeboka🙈🙈😄

  6. Jeg synes at Hells majones er bedre til reker enn vanlig Mills majones. Men hva tenker du om det ?

  7. Jeg synes at Hellmanns majones er bedre egnet til reker og skalldyr enn vanlig Mills majones . Men hva tenker du om det ?

  8. Den ser spennende ut. Men i Trysil, hvor jeg bor, folk foretrekker å spise søppel fra bensinstasion, desverre.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *