Julegavene du husker best fra barndommen

Categories Blogg

I oppveksten har vel de fleste fått noe i julegave, som de fortsatt den dag i dag husker godt. Enten noe du absolutt ikke ønsket deg, eller noe du ønsket deg. Jeg satt i går og prøvde å tenke bakover. Hvilken gaver husker jeg best. Jeg kom fram til to stykker.

Den ene var hjemmelaget, eller rettere sagt. Min stefar lagde den på jobb. Min stefar var mekaniker og sveiser. Så han lagde brøyteplog til sparken min. Ja, min bror fikk det samme. Det er en slik en du ser på bilde under. Ja, uten lys da. Hvorfor fikk ikke jeg lys🤔Det hadde jo vært kult🤣

Nysnø 1. juledag. På med plogen og sparke gjennom sentrum i Kjøllefjord. Var jo ikke mange bilsporene 1. juledag, kun mine fine spor etter jeg brøyta fram og tilbake. Sparken hadde jeg fått av mine besteforeldre. Altså foreldrene til min stefar. Men jeg husker ikke om det var samme julen eller julen før. Var det litt humpete vei eller hard snø, så spratt plogen opp. Jeg brukte å legge noe tungt foran på plogen, så da funket det bedre.
Så kunne også plogen skjære seg ned i veien eller sprekker. Da ble det bråstopp og nan fløy enten over sparken, eller fikk håndtakene rett i magen. Kunne gjøre litt vondt, men gøy var det.

Den andre gaven jeg husker godt, ville vel jeg egentlig ikke ha. Men den ble godt brukt og den eksisterer ennå den dag i dag. På loftet til mamma trur jeg. Hils på dukken Ole

Ja, han var kanskje ikke 100% lik den på bilde. Men nesten da. Pappa hadde sendt mamma penger slik at hun kunne kjøpe noe i julegave til meg, fra han. Og da fant mamma ut at lille Tom Martin trengte en dukke. Tanken bak er jeg fortsatt ikke sikker på. Dette var i hvert fall ikke en gutteleke. Uansett trur jeg vi satte mer pris på hva vi fikk, en det unger gjør i dag.

Jeg gav denne dukken navnet Ole. Mamma strikket sokker, bukser, gensere og lue til han. Da var det Ole   og meg. Hadde mange samtaler vi. Som sagt eksisterer Ole ennå. Han har fått noen streker med kulepenn husket jeg. For mine to små søstre lekte også med Ole da de var små.

Så disse gavene husker jeg best fra barndommen. Har du noen gaver som du husker godt?

3 kommentarer

3 thoughts on “Julegavene du husker best fra barndommen

  1. Min søster og jeg tok alltid å snik kikket på en gave hver lille julaften og dette var veldig spennende.. Jeg har da et klart minne om at jeg åpnet et stort pennal med ulike rom og fargene var gul og rosa mm. Var sikkert bare 7 år eller noe 😉

    Fin spark, jeg har også gode minner om mye snø hver vinter og at vi brukte spark. Det var gøy ☺️

  2. Tjorven dukke da jeg var 12 – tenkte lenge over om jeg var for stor til å ønske meg dukke. Denne sydde og strikket jeg klær til selv. Den eksisterer også fortsatt og det er 49 år siden jeg fikk den❤️

  3. Jeg fikk en masipanskinke (15-20 cm lang) i en eske med treull i 1955, da var jeg 7 år. Den fikk jeg fra en prest som bodde på hybel hjemme hos oss, Even Fougner. Jeg hadde aldri råd til å spise den, den var så fin! Så når jeg etter et år skulle smake på den var den så hard at jeg ikke klarte å spise den!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *