Kalkunrullade med rotmos og mais

Categories Kalkun, Middag, Oppskrifter

Kalkunrullader er en fantastisk god middag. Det tar litt tid å lage, men er virkelig verd det. Disse har jeg fylt med friske urter og revet appelsinskall. Servert med en fantastisk kalkunsaus, mais og rotmos.

Jeg hadde en kalkunfilet liggende i fryseren. Og jeg brukte halvparten av den i dag. Fileten skar jeg i skiver på ca.1 cm.

I urtehagen hentet jeg basilikum, persilleblader, oregano og vårløk. Disse hakket jeg opp. Fant også fram en appelsin og en rasp.

Skivene legger jeg på en fjøl, så banker jeg de litt med en kjøtthammer. Ikke bank for mye eller for hardt. Bruk gjerne litt folie under. For du skal pakke den inn i folien uansett. Strø litt urter på skiven, rasp over appelsinskall og krydre med litt vegeta. Kan bruke salt og pepper istedenfor.

Rull sammen skiven. Surr den så stramt inn i folien. Rull hver ende hver vei, så strammer du den ennå mer. Knytt gjerne endene sammen om de når hverandre.

Så tar du et ark med alu.folie. Gjør det samme en gang til.

Jeg bruker en kasserolle med rist for å dampe rulladene. Men du kan også trekke de i vann 1-1.5t. Disse er dampet i 1.30t.

Når de er ferdig dampet pakker du de opp, så bruner du de lett i panna for å få litt farge.

Kraften fra kasserollen som rulladene har dampet i har masse smak. Denne bruker jeg til saus. Jeg bare tilsetter ekstra kyllingbuljong for kraftigere smak. Koker opp og jevner med maizena og vann. Når den har fått ønsket tykkelse har jeg i fløte og smaker til med litt pepper. Da er sausen ferdig.

Til mosen har jeg kuttet opp litt potet, kålrot, persillerot, purre og gulrot. Disse koker jeg møre med litt salt i vannet.

Når grønnsakene er møre siler jeg av vannet. Jeg tilsetter 0.5 dl fløte, en ss smør, salt, pepper og vegeta. Så bruker jeg stavmikser til jeg får en fin mos. Helst litt klumper i, vil jo ikke ha lim heller.

Maiskolber steker jeg bare i panna med masse smør og krydrer de med urtesalt.

Da er alt klart for servering.

 

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *