Et nydelig tilbehør til for eksempel kjøttkaker. Men passer til så mye mer også, som for eksempel: sosekjøtt, fiskekaker, spekemat, lever og røyke- og spekesild.

Denne har jeg lagd glutenfri, men bruk hvetemel om du ønsker.

Du trenger:

(til 4 personer)

ca. 700 g hodekål

1 l vann

2 ts salt

4 ss margarin

4 ss hvetemel eller glutenfritt mel

4,5 dl kraft fra koking

2 dl melk

1 ts malt muskat (jeg bruker godt med muskat i, men bruk mindre om du ønsker)

0,25 ts pepper

0,5 ts salt

 

SLIK GJØR DU

Del kålen i terninger og kok den sammen med vann og salt, ca 15 minutter, til den er gjennomkokt.

Smelt margarin i en kjele og tilsett melet. Spe med kokekraft fra kålen, og melk til du får en litt tykk saus.

La sausen koke ca 5 minutter. Tilsett den kokte kålen og la det hele bli gjennomvarmt. Smak til med salt, pepper og revet muskat.

6 kommentarer

6 thoughts on “Kålstuing

  1. denne er en klassiker til kjøttkaker og farsekaker hos meg,føler det er en husmanskost, tror det er oss gamle som bruker og nyter den, så det er supert at du legger ut oppskrift av den.😀👍 jeg bruker som regel og forvelle den før jeg lager kålstuingen da reagerer magen veldig lite🙈😄

  2. jeg er et fløte menneske så lit fløte synes jeg den blir kjempe god, men i dag ble det gulrot og rester av surkål til medister farse, smakte godt det også, men som vanlig bruker jeg kålstuing, det er favoritten her i huset 👍😀

  3. jeg er et fløte menneske så lit fløte synes jeg den blir kjempe god, men i dag ble det gulrot og rester av surkål til medister farse, smakte godt det også, men som vanlig bruker jeg kålstuing, det er favoritten her i huset 👍😀

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *