Karameller til jul

Categories Baking, Oppskrifter, Smågodt, Snacks

Karamellene lages med søt, kondensert melk og er myke. Disse karamellene er det perfekte julegodteriet eller julegaven. Hvem liker ikke å få karameller i gave vel.

Du trenger:

1 boks søtet, kondensert melk
100 g smør
200 g brunt sukker
4 ss lys sirup
1 vaniljestang eller 1-2 ts vanilje ekstrakt

Slik gjør du:

Ha kondensert melk, smør, brunt sukker og sirup i en teflonbelagt kjele eller panne. Snitt opp vaniljestangen, skrap ut de svarte frøene og ha disse i kjelen. Eller ha i vanilje ekstrakt.

Kok opp blandingen på middels varme under stadig omrøring. La karamellen småkoke i 10-12 minutter mens du rører hele tiden.

Finn frem en liten aluminiumsform eller bruk en liten brødform som du kler med bakepapir. Spray formen med matfett så karamellene løsner lettere. (Ca. 15/20 cm form)

Ha karamellmassen i formen og avkjøl i romtemperatur før du setter formen i kjøleskapet i minst 4 timer.

Ta karamellen ut av formen og del opp i ønskede biter. Jeg klipte bare hjørnene på formen og brettet ned kantene. Er den for hard til å kutte, la den stå litt først.

Pakk inn bitene i bakepapir, mellomleggspapir eller cellofan etter eget ønske. (Siden jeg ikke hadde mindre en 20/30 form for hånd, så ble mine litt lave her. Da brettet jeg de når jeg rullet de inn)

Oppbevares i glass eller boks, kjølig. Karamellene blir harde når de er kalde, men de blir myke igjen om du lar dem stå en liten stund i romtemperatur.

 

Prøv gjerne disse sjokoladekaramell også. Oppskrift finner du HER

3 kommentarer

3 thoughts on “Karameller til jul

  1. Prøvde denne oppskriften, men karamellene stivnet ikke ordentlig, ble en sig masse etter over 12 timer i kjøleskap – men massen smakte veldig godt. Fulgte oppskriften til punkt og prikke og bruket form 22 x 16 com. Hva kan jeg ha gjort feil?

    1. De skal være litt seige, men ikke så seige at du ikke får de fra hverandre. Etter jeg hadde pakket noen, satt jeg formen tilbake i kjøleskapet litt.

      1. De ble så seige at de ikke var til å dele. Prøver å sette de litt i fryseren og ser om det hjelper 🙂 Hvis ikke bare prøver jeg på nytt, kan jo ikke gi opp. Ha du en knall oppskrift på brente mandler også?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *