Kjøttgryte med potetmos

Categories Gryter, Middag, Oppskrifter, Storfe

Dette er en nydelig gryte. I denne har jeg brukt rundstek og hakkede tomater.

Du trenger:

(4 personer)

Kjøttgryta:

600 gram storfekjøtt

1 løk i strimler

1.5 paprika i strimler

1 pakke hakkede tomater

0.5 liter vann

Oksebuljong (2-3 terninger)

salt

pepper

Maizena jevner

Potetmos:

8-10 poteter

1 ss smør

ca. 1-1.5 dl melk

0.5 dl gressløk

Vegeta eller salt

pepper

Muskat

Slik gjør du:

Kutt opp kjøtt i strimler

Stek kjøttet i en panne med smør, i to omganger

Kok opp vann og buljong

Ha kjøttet og stekesjyen over i gryta

Når alt kjøttet er i gryta, har jeg i de hakkede tomatene. Lar gryta småkoke i 1 time under lokk.

Etter en time har jeg i paprika og løk. Lar gryta koke i 5 minutter. Så jevner jeg den med maizena. Smaker til med salt og pepper.

Skrell og kutt opp poteter. Kok de møre i en kasserolle med vann.

Hell av vannet når poteten er møre. Ha i melk og smør. Mos godt sammen. Blir den litt tykk, ha i litt mer melk.

Smak til med gressløk og krydder.

Da er det bare å servere denne herlige middagen. Og husk tyttebærsyltetøy da.

14 kommentarer

14 thoughts on “Kjøttgryte med potetmos

  1. Denne lagde jeg i helga. Glemte å kjøpe moste tomater, men hadde en boks minuplommetomat som jeg delte og hadde i stedet for. Hakket opp en halv rød chili og kokte sammen med kjøtt, tomat og,buljong. Løk å paprika i når kjøttet var mørt. Fantastisk god🤩👍 ble potetmos av mandelpoteter, Nammenam 😊

  2. Idag har min mann laget Biff Stroganoff – den beste i verden for meg ! Dette kan han – trur det er en liknade oppskrift som den over han bruker…

  3. Takk for at du legger ut bilder av ingredienser og framgangsmåte i oppskriftene, det er til veldig god hjelp.
    Super blogg med mange gode oppskrifter, gleder meg til å lage stroganoff gryte.

  4. Takk for oppskriften.

    Dette var skikkelig godt. Dette skal vi lage mere av. Kona bare murrer som en pusekatt 😄

  5. Jeg laget denne ikveld. Den var god👍men veldig mye saus. Måtte bruke mye maizena for å få den tykk. Hadde det vært en ide å bruke 0.5l vann istedenfor en liter?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *