Dette er en herlig middag. Kyllingfilet fylt med mozzarella, tomat og basilikum, penslet med olje og urter. Og prikken over i er jo tilbehøret jeg har servert med her. En deilig saus, søtpotetroser og asparges med spekeskinke.

Slik gjør du det:

Det første du må gjøre er å lage marinaden. Da får den stått litt å trekke til seg litt smaker. Her har jeg brukt 1 dl rapsolje, 1 hvitløksfedd, chiliflakes, og friske urter som bladpersille, persille, oregano og gressløk. Kutt opp smått og bland med oljen. Bruk den mengden med urter du ønsker.

Så gjør man klar kyllingen. Og her trenger du kyllingfilet, tomater, basilikumblader, mozzarella og vegeta. Har du ikke vegeta kan du bruke salt og pepper istedenfor.

Skjær to snitt i kyllingfilet, på skrå innover. Legg filet i en ildfastform med litt olje i bunnen.

Skjær opp tomat og mozzarella i skiver. Plukk fram like mange basilikumblader. Legg en av hver sammen og putt de inn i alle snittene du lagde på fileten.

Pensle godt med urtemarinaden på alle sammen. Krydre med litt vegeta, eller salt og pepper. Stekes på 200 grader i 40-45 minutter

Så har vi søtpotetroser. Her kan du også bruke småpoteter om du ikke er glad i søtpotet.

Bruk en mandolin til å kutte opp potet i tynne skiver. Må være tynne, for de skal bøyes.

Legg ut baconskiver på en fjøl. Legg potetskivene slik du ser jeg gjør på bildene.

Rull så stramt sammen til en rose, fest med en tannpirker. Legg rosene i en ildfastform. Dryss over litt olje og pepper. Jeg har også på litt sprøstekt hvitløk.

Siden jeg lager en krans her, så setter jeg en liten bolle i midten slik at de står stødig.

Stekes på 200 grader i ca. 20 minutter

Asparges har jeg surret i spekeskinke, drysset over litt olje. Steker de i 10 minutter på 200 grader.

Så har vi sausen. Her kan du bruke kraften fra kyllingformen, eller buljong. Jeg har brukt kyllingbuljong.

Jeg har 4 dl vann i en kasserolle og tre buljongterninger. Kokes opp og jevnes med maizena og vann

Så har jeg oppi ca. 1.5 dl matfløte. Smaker til med litt kvernet pepper. Og har i litt kuttet persille og basilikum.

Da er det vel bare å servere da folkens. Jeg hadde også en hjemmelaget plommechutney til. Den oppskriften finner du i linken under her.

https://tomsmatprat.blogg.no/plommechutney.html

2 kommentarer

2 thoughts on “Kyllingfilet med nydelig tilbehør

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *