Rømmegrøt på lettrømme

Categories Grøt, Middag, Oppskrifter

Rømmegrøt er nydelig mat. Serveres ofte med spekemat. En skikkelig rømmegrøt lages på seterrømme, men det er litt kraftig kost for mange. Men du kan også lage den på lettrømme som jeg har gjort her. Det er like godt og ikke fullt så kraftig.

Rømmegrøt serveres med sukker, kanel og selvfølgelig smørøye.

Du trenger

(til 4 porsjoner)

5 dl lettrømme

2 dl hvetemel

5 dl melk

0.5 ts salt

Slik gjør du det

Kok rømmen under lokk i ca. 2 minutter.

Dryss i hvetemel og rør hele tiden.

Spe med melken imens du rører godt hele tiden. Du vil få en glatt og fin grøt

La grøten koke i 5-7 minutter slik at du får ut melsmaken

Smak til med litt salt før du serverer.

13 kommentarer

13 thoughts on “Rømmegrøt på lettrømme

  1. så fint å kunne bruke lettrømme, har laktoseintoleranse ,så har tidligere brukt krem frech,da det ikke lages laktosefri hel rømme, neste gang skal jeg lage denne lettere varianten,da rømme grøt kan være litt heftig til magen,rakk for tips👍

    1. Jeg har også laktoseintoleranse. Laktosefri Seterrømme finnes ikke, bare laktosefri lettrømme. Jeg løser det med å lage min egen laktosefri Seterrømme. Jeg tar det kvantumet jeg ønsker at laktosefri kremfløte. Jeg varmer fløten opp til fingermerker og har den på sterilt glass. Så setter jeg til rømmekultur fra laktosefri lettrømme. Jeg binder over papir fra tørkerull og lar det stå i to dager. Dermed har jeg laktosefri Seterrømme.

    2. Laktosefri seterrømme lager du lett selv med litt planlegging. Bruk kremfløte, varm den til den er fingervarm. Tilsett en spiseskje laktosefri lettrømme rømme. Ha det på et sterilt glass og la det stå på kjøkkenbenken et par dager. Og så har du laktosefri seterrømme.

  2. Denne skal jeg prøve. Jeg bor i Bulgaria og får tak i 35% fløte, men alt jeg finner av rømme er maks 20%. Takk for mange gode og nyttige oppskrifter, Tom!

  3. Kan jeg bytte ut hvetemel med glutenfritt mel?Har cøliaki..Savner det å spise rømmegrøt.Min nå avdøde tante lagde rømmegrøt helt fra bunn av.Den var veldig god og sykt mektig.Vi hadde rød saft,kanel,rosiner,sukker ,smør,spekemat og en eller annen form for kringle til.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *