Melkesjokoladekake

Categories Baking, Kalkun, Oppskrifter

Dette er en supersaftig kake med nydelig sjokoladesmak og deilig glasur. Passer til de fleste anledninger. Kefir gjør sjokoladekaken supersaftig. Jeg har jo oppskrift på denne kaken i langpanne også. Den finner du HER

Denne gangen har jeg lagd den rund, med fyll og litt pynting. Så litt mer bursdagskake denne gangen. Har fylt den med vaniljekrem, men det er jo valgfritt. Kan bruke sjokoladekrem inni også.

Her viser jeg hvordan jeg har lagd den.

Ingredienser

(27 cm springform)

175 g smør eller margarin
1 dl kakaopulver
2 egg
250 g sukker
250 g hvetemel
1 ts bakepulver
1 ts vaniljesukker
1 ts natron
3.5 dl kefir
100 g Melkesjokolade

Glasur
150 g smør eller margarin
50 g kakaopulver
500 g melis
1 dl melk
2 ss kaffe

Fyll

Vaniljekrem

(jeg bruker ferdig)

Topping

Litt av glasuren

Melkesjokolade

Jordbær/bringebær (valgfritt)

Slik gjør du

Smelt smøret. Ta kjelen av platen og rør kakaopulveret i det varme smøret slik at det løser seg opp.

Pisk egg og sukker til eggedosis. Ha eggedosisen i en stor bakebolle. Rør inn sjokoladesmøret.

Sikt sammen mel, bakepulver, vaniljesukker og natron. Bland dette inn vekselsvis med kefir og rør til du får en jevn deig. Vend inn grovt hakket melkesjokolade.

Finn fram springformen. Ha bakepapir i bunnen. Ha røren i formen

Stek kaken midt i ovnen ved 200°C i ca. 30 minutter.

Avkjøl kaken helt i formen.

Til glasuren piskes mykt smør sammen med kakaopulver, melis og melk. Tilpass konsistensen på kremen med kaffe.

 

Del kaken i to på midten

Ha vaniljekrem i midten. Legg på toppen

Ha glasur rundt hele kaken. Husk at du skal ha glasur til til sprøytepose også. Jeg sletter den ikke helt. Litt sånn bølgete på toppen. Gir en bedre effekt, syns jeg da. Noe annet med bløtkake.

Ha glasur i sprøytepose. Lag mønster rundt kaken. Her kan du jo pynte litt slik du ønsker selv.

Hakk opp melkesjokolade og strø rundt på kaken. Pynt med noen bær om du ønsker.

 

Da er det bare å servere

14 kommentarer

14 thoughts on “Melkesjokoladekake

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *