Nakkekoteletter i ovn

Categories FirstPrice produkter, Middag, Oppskrifter, Svin

Nakkekoteletter er veldig god middag syns jeg. Og gir du de tre timer i ovn på 125 grader. Ja, da blir de skikkelig saftig og god. Her serverer jeg kotelettene sammen med soppstuing, brunsaus, kokte poteter og asparges. Jeg bruker FirstPrice koteletter her. En pakke holder til 4-5 personer. Ikke alle koteletter er like store. Så du må se an hvor mye dere spiser.

Du trenger

Poteter til 4 personer

8-12 grønne asparges

1 pakke koteletter (5 stk)

50 gram smør eller margarin

Salt

Pepper

Soppstuing

200 gram valgfri sopp

2 vårløk

0.25 stk chili

1 fedd hvitløk

2 dl fløte

1 ss smør/margarin

Brunsaus

3 ss smør/margarin

3 ss hvetemel

5 dl kjøttkraft

Salt

Pepper

(i tillegg har jeg jeg stekekraft fra kotelettene oppi mot slutten)

Slik gjør du

Sett ovnen på 125 grader. Legg kotelettene i en ildfast form. Ha over smør/margarin. Og litt salt og pepper.

Kotelettene stekes i 3 timer. Kraften har jeg i brunsausen på slutten.

Etter litt over to timer kan du sette over poteten.

Smelt smør i en gryte eller stekepanne. Rør inn hvetemel og la det brunes på middels varme til ønsket farge. Rør så inn kraften og la sausen koke 6-7 minutter. Ha over litt av stekekraften fra kotelettene før du smaker til med salt og pepper. Du kan selvfølgelig lage sausen på all kraft fra formen. At jeg bruker oksekraft er mer av personlig smak og behag.

 

Kutt opp sopp, vårløk, hvitløk og chili. Smelt smør i en stekepanne og fres sopp og grønnsakene et par minutter. Tilsett fløte og la de koke inn. Smak til med salt og pepper.

Asparges har jeg oppi med potene de siste minuttene.

Da er det bare å servere

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *