Pinnekjøtt-frikasse

Categories Oppskrifter

Har du ikke prøvd å lage pinnekjøtt-frikase, ja da burde du absolutt prøve det. Nå får man tak i masse pinnekjøtt, men man trenger jo ikke følge det tradisjonelle alltid.

Pinnekjøtt hadde jeg i vann i 16-18 timer.

(følg det som står om utvanning på posen)

Pinnekjøttet dampet jeg noen timer før middag. 2 timer holdt. Litt grønnsaker sammen i kasserollen for å få en litt bedre smak på kraften, for den skulle jeg bruke.

Jeg hadde ca. 2 liter kraft fra dampvannet. Og denne er jo litt salt, så vannet derfor ut med en liter vann. Hadde i 3 grønnsaksbuljong terninger.

Så kuttet jeg opp gulrot, kålrot, rødløk, vårløk, persillerot og stangselleri. Dette hadde jeg i kraften og lot det trekke til gulrot var litt mør.

Jevnet ut med melblanding (mel og vann)

Smakte til med litt fløte og pepper.

Pinnekjøttet glaserte jeg med honning før jeg satt det under grillen i ovnen.

Du må ikke ha pinnekjøttet i gryten med frikasse-sausen. Da vil den falle fra hverandre. Serveres ved siden.

Tilbehør var kun potet. Dette var et helt fantastisk måltid som jeg anbefaler alle å prøve

Vel bekomme!

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *