Pinnekjøtt dampet med eplejuice på mandelpoteter

Categories FirstPrice produkter, Glutenfri, Julemat, Lam, Middag, Oppskrifter

Pinnekjøtt er nydelig julemat. Og man kan gjerne tilsette litt ekstra smaker som mørkt øl eller eplejuice. Her har jeg brukt eplejuice. Jeg damper pinnekjøttet oppå mandelpoteter. Da får potetene også en fantastisk smak, og man sparer litt arbeid og strøm. Og nei, potetene koker ikke i stykker. Her har jeg brukt pinnekjøtt fra Gilde. Det er vannet ut i ca. 18 timer og byttet vann en gang. Jeg serverer med en hjemmelaget kålrabistappe, vossakorv og en nydelig saus på eplekraften.

Slik gjør du det:

Først må du vanne ut pinnekjøttet

Dagen etter legger du mandelpotet i bunnen av en kasserolle. Hell på med eplejuice til ca. halveis opp på poteten. Legg så i pinnekjøttet. Sett på lokk, kok opp og sett ned varmen. Pinnekjøttet skal dampes/trekkes i 3 timer til kjøttet slipper bena.

Kålrabistappe

Kålrabi og gulrot skrelles og kuttes i mindre biter. Jeg har litt rester jeg har brukt her. Grønnsakene kokes møre. Så siler jeg av vannet. Har i litt fløte, muskat, salt og pepper. Så kjører jeg det raskt med en stavmikser. Kun kort tid, skal ikke bli lim. Kan bruke en potetmoser også. Det er best å mose først, så smake til med krydder,. Jeg kan ca. menger på måfå, så jeg tar det i på forhånd.

Saus

Jeg syns det er nydelig med en saus til pinnekjøtt. Og her er det ikke snakk om avanserte greier. Jeg tar kraft fra kasserollen med pinnekjøtt. Kan være veldig salt, men jeg bruker uansett fløte i. Her har jeg også litt ekstra eplejuice i. Jeg koker opp kraften, litt mer eplejuice og en grønnsaksbuljongterning. Så jevner jeg med maizena/vann. Har i en liten skvett fløte og smaker til med peppermiks og gressløk. Det er alt, og det er en nydelig saus. Jeg gjør det samme om jeg bruker bare vann eller øl også.

Vossakorven deler jeg opp og legger i kasserollen med pinnekjøtt de siste 20 minuttene

Da er det bare å legge opp maten. Og som du ser på første bilde under her, poteten er like fin etter 3 timer.

16 kommentarer

16 thoughts on “Pinnekjøtt dampet med eplejuice på mandelpoteter

  1. Her i huset serveres pinnekjøtt, kålrabistapp og poteter. Ka i alle dager skal alle de pølsene være godt for?

    1. Vossakorv er spesielle pølser laget av fårekjøtt og passer veldig godt til (å drøye) pinnekjøttet. Jeg lærte dette i Bergen. Men noen vil helst bare ha pinnekjøtt, så det behøves jo ikke så store menger vossakorv… 😉

  2. Spennende saus som skal prøves. 👍🏼 Lager alltid mosen kokt på krafta til pinne kjøttet, eller på saltkjøtt/fenalår kraft fra frysa. Tilsetter bare pepper og smør. Nam.

  3. Pinnekjøttet damper jeg på rist. Så en runde under grillen, fettet blir sprøtt og godt. Serverer med rotmos. Kålrabi, gulrot, poteter og løk som jeg koker opp med litt av kraften fra pinnekjøttet utblandet med vann. Bruker å stampe grønnsakene, før jeg kjører mosen glatt med stavmikser. Litt meierismør, smakes til med salt og kvernet pepper. Bruker Folva poteter og reduserer sjyen. Er åsså nordfra utdanna kokk og servitør. Skal prøve din oppskrift med eplejuice fra Gvarv. Den er litt syrligete. Dampe i øl gjør jeg ikke igjen. Falt ikke i smak, første og siste gangen. Lykke til med boksalget, beklager jeg kjøper ikke, lager alt på slump. Du har gode oppskrifter på brød og samisk ghakko. God søndag og farsdag 😊

  4. Har du testet ut Dampepølse fra Nordfjord. Kjøper den på REMA 1000 når de har den inne. Ligner på Vossakorv, men her foretrekker vi den.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *