Saftige koteletter i leirgryte/rômertopf

Categories FirstPrice produkter, Gryter, Middag, Svin

Denne retten kan lages i leirgryte/rômertopf eller i ildfast form i stekeovnen. Bare husk at du må ha noe over.

Svinekoteletter kan byttes ut med lammekoteletter, sommerkoteletter eller nakkekoteletter. På denne måten får du de møreste kotelettene du kan tenke deg, trenger nesten ikke tygge.

TIPS:

Rômertopf
Legg gryten i vann ca. 1 time før den skal brukes. Ny gryte bør ligge i vann 8-10 timer.

Du trenger:

Til marinade

1 appelsin

1 fedd hvitløk

0.5 chili

1 ss frisk ingefær

3 ss olje

Hovedrett:

Koteletter (jeg har brukt  5 stk svinekoteletter)

2-3 gulrot

1 løk

50 g sellerirot

2-3 vårløk

3-4 selleriblader (kan sløyfes)

2 dl vann med en grønnsaksbuljongterning

Slik gjør du:

Lag en marinade ved å blande sammen finrevet skall av én appelsin, saft av én appelsin, finhakket hvitløk, ingefær, chili og olje.


Legg kotelettene i marinaden eller marinade på kotelettene, 1 time på kjøkkenbenken.

Kutt opp grønnsakene (vårløk, løk, gulrot, sellerirot) legg de i formen

Stek kotelettene i en panne med litt olje og smør, 2-3 minutter på hver side.

Legg kotelettene oppå grønnsakene i formen. Ha over vann og buljong (kraft) Legg oppi selleriblader.

På med lokk og inn i kald ovn. Sett ovnen på 200 grader og stek i 1.5-2 timer timer. Ta gjerne av lokket de siste 10-15 minuttene for en finere farge på kotelettene.

Serveres med kokte poteter og tyttebærsyltetøy. Du kan ta ut litt kraft for å lage saus om du ønsker. Vi tok han som han er, nydelig kraft.

11 kommentarer

11 thoughts on “Saftige koteletter i leirgryte/rômertopf

  1. Nam… skikkelig godt. Jeg har brukt å lage dette, men i stedet for Røhmertopfen(som jeg ikke hadde), så brukte jeg en stekepose. Kotelettene blir aldeles nydelige og saftige. Jeg la til litt ekstra løk i store båter, rett og slett fordi vi liker mer av det. Jeg har brukt å lage klassisk hjemmelaget brun saus til – der jeg bruner smør og mel, og sper med god kraft.😋 Posesaus er «nødsaus»🫣😅
    Anbefaler mattipset ditt!👍🏻😃

  2. Nam nam! 👍😀 Har sommerkoteletter jeg tenkte å bruke. Blir det godt med den marinaden da tror du? Og hva tror du om sopprisotto som tilbehør?

  3. dette høres såååå utrolig godt ut så dette skal prøves, jeg har tupperware sin ultrapro så lager den i den. gleder meg til denne retten, har alle ingredienser, men mangler chilli, men det er ikke noe tungen min klarer og takle,🤣🤣🤣👍

  4. Deilig oppskrift!
    Bruker mye rømertopf – blir aldri feil! Laget en variant m nakkekoteletter, appelsinbåter, løk, purre og gode rotgrønnsaker fredag. Hadde i noen poteter også – onepot-cooking. Stekte de ikke først. Krydret de godt og hadde (selvfølgelig for meg 😊) noen smørklatter på toppen også. Blir nydelig kraft som duger som saus 😋

  5. Kom over denne oppskrifta og måtte en ekstra sving innom butikken. Nå ligger kotelettene i marinade og leirgryta står i vann. Dette blir veldig spennende. 😀🥰

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *