Sjokoladepotter

Categories Dessert, Oppskrifter, Påske

Jeg må jo selvfølgelig lage en påskedessert til dere også. Og det blir nesten ikke mer påske en dette. Appelsin, sjokolade og kvikk lunsj, det hører jo påsken til. Dette er ikke så vanskelig som det ser ut som, du må bare ha litt tid. For noen komponenter her trenger litt tid.

Du starter med å lageappelsinkremen. Den lagde jeg i går, så legger oppskrift i link her:https://tomsmatprat.blogg.no/appelsinkrem-sitronkrem-lemon-curd.html

Så skal du lage sjokoladepottene. Hvordan du gjør det legger jeg i link her:https://tomsmatprat.blogg.no/hvordan-lage-sjokoladepotter.html

Både sjokoladepottene og appelsinkremen burde stå noen timer.

Så er vi kommet til jorda som jeg har brukt i og rundt pottene. Den er ganske enkel å lage. Dette er en ganske stor porsjon jord som holder til 8-10 desserter.
Jeg har brukt:

60 gram sukker

60 gram mandler

35 gram mel

25 gram kakaopulver

30 gram smør (helst usaltet, men valgfritt)

Smelt smøret. Hakk opp mandler ganske fint, noen biter må du ha slik at det ser kulere ut. Kan bruke maskin. Bland alt det tørre, ha så i smøret og bland god sammen. Du får en litt jord konsistens.

Ha blandingen på et stekebrett og bak i ovn ca.15 minutter på 150 grader. Avkjøl

Da skal vi sette sammen desserten. Pottene åpnet jeg litt før og satte tilbake kaldt til jeg skal bruke de. Først pisker jeg litt kremfløte til krem. I den blander jeg godt med appelsinkremen. Smak til slik du vil ha den.

I pottene har jeg først litt av appelsinkremen/curd i bunnen.

Så fyller jeg med kremen som er blandet med curd.

Så fyller jeg på med jorden. Ca 0.5 cm tykt lag. Lag det litt ujevnt så der ser mer ekte ut. Stikk ned en kvikklunsj sjokolade og litt sitronmelisse. Dette skal jo være en plante.

Skal du ikke servere med en gang må du sette det fortest mulig kaldt igjen. Denne sjokoladen er ikke temperert, og vil derfor smelte i varmen. Pynt litt rundt pottene med jord, kvikklunsj og appelsin. Gjerne noe påskepynt også.

Da er den klar for servering. Se gjerne en annen variant av disse pottene jeg lagde tidligere. Legger ved link til de her:https://tomsmatprat.blogg.no/sjokoladepotter-fylt-med-herlig-bringebaerfromage.html

3 kommentarer

3 thoughts on “Sjokoladepotter

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *