Smørgrøt/fløyelsgrøt

Categories Grøt

Smørgrøt eller fløyelsgrøt om du vil, er en av flere retter som vekker gode minner fra barndommen. Og så har du de som kaller det for tjukk saus med sukker og kanel. Trur ikke de er så glad i denne. Uansett så elsker jeg denne grøten. Så da må jeg jo lage litt innimellom.

Hvis du vil gjøre denne retten litt mer spennende kan du eksempelvis blande inn en skje med rømme eller cottage cheese på slutten av koketiden.

Du trenger

(til 2 personer)

Smørgrøt

50 g smør

1,25 dl hvetemel

0,5 l melk

salt

Topping

Sukker

Kanel

Smørøye

Slik gjør du

Smelt smøret i en kjele og rør inn melet. Tilsett melken litt etter litt mens du rører slik at du får en glatt grøt mellom hver gang du sper.

La fløyelsgrøten koke i 10 minutter under omrøring. Smak til med litt salt. Jeg hadde en god skje med rømme i denne.

Server fløyelsgrøten med kanel, sukker og smørøye. Kan også ha i rosiner og servere litt spekeskinke til.

9 kommentarer

9 thoughts on “Smørgrøt/fløyelsgrøt

  1. Prøv med litt kruskakli neste gang.Det brukte vi da jeg jobbet på instutisjonkjøkken en gang i tiden.Ble veldig god:)

      1. Man blander inn melk først for å lage grøten. Så har du i kulturmelk. Og koker 5-8 minutter. Går fint det😊5 dl vanlig melk og 3 dl kulturmelk

  2. En Stabekkvenninne som har jobbet med barn i institusjon, har lært meg å ha smør, melk og mel i kjelen samtidig og så røre. Garantert klumpefri, sa hun, og det stemmer. Bruker bare denne metoden når jeg lager hvitsaus, grøt og stuinger. Hva synes du om dette?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *