Tomstolen & Heksas Kjøkken

Categories Oppskrifter

Tomstolen & Heksas Kjøkken

I går var Tomstolen ute på farten igjen. Denne gang var det Heksas Kjøkken i Lunde som fikk besøk. Selve kafeen er midlertidig stengt pga covid-19, men de tar fortsatt imot bestillinger.

Jeg ba om audiens hos heksa selv, og det fikk vi selvfølgelig muligheten til.

Heksas Kjøkken er en familiebedrift som har etablert seg i en koselig slusevokter bolig langs Telemarkskanalen ved Hogga sluse.

De lager nesten alt på menyen fra bunnen av, bruker kortreist mat og setter veldig pris på sunt kosthold. Og heksa selv Ruta Kjeldal tryller også fram noen fantastiske kaker.

De driver også med catering og arrangerer små selskaper opp til 15 personer.

Heksas Kjøkken har de bygd opp med masse kjærlighet og sjel, noe som stedet virkelig bærer preg av.

Heksas Kjøkken åpnet i slutten av juni i år. Og for en pangstart de har hatt. Det var ingen tvil om at den nystartede kafeen dekket et behov denne sommeren. Hun sa selv i et avis intervju at det ble så mye å gjøre at hun måtte få hjelp fra de eldste barna. Ruta er 7 barnsmor, og bare den jobben i seg selv er stor. Så det å drive kafe og catering i tillegg er virkelig beundringsverdig.

Det snødde lett da vi kjørte ut mot Hogga, og da vi nærmet oss sluseboligen ble vi møtt av julestemning. Vakre lys og julepynt rundt boligen, prosjektor lys på veggen og da i lett snøvær var det virkelig vakkert.

Ruta selv møtte oss i døra da vi kom. En koselig og snill heks må jeg si, og ikke en slik vi ser på film. Inne var det en deilig julestemning. Julepynt, juletre og gaver under treet. Og for meg som ELSKER jul var dette midt i blinken. Etter en liten omvisning i lokalet og kjøkkenet var det ikke vanskelig å se at plassen var bygd opp med kjærlighet. Alt fra interiør og pynteting var godt gjennomført. En virkelig koselig plass. Dette er absolutt en plass som er verd å besøke opp til flere ganger.

De har jo også et fantastisk uteområde og utsikt. I sommer satt jo de fleste av gjestene ute og de hadde også noen konserter der i samarbeid med Horg kulturhus. Det vakre uteområdet var ikke så lett å se da vi kom, mørkt og snøen dalte ned. Men har kjørt forbi der mange ganger før, så vet derfor at det er meget vakker der.

Ruta er fra Litauen og da måtte jeg også benytte sjansen til å smake på noen retter fra hennes hjemland. Jeg er ikke veldig bevandret i mat fra Litauen, jeg satt kun i går og leste meg litt opp før vi dro på besøk. Maten var avtalt på forhånd, men ikke hva vi skulle få smake på. Så det var litt spennende å se hva hun hadde stelt i stand av hverdagsmat fra Litauen.

Det første vi fikk smake på var surdeigsbrød med rødbeter, majones, sild og sylteagurk. Forretten var nydelig anrettet og såg fantastisk ut. Men noe jeg ikke sa til Ruta var at jeg liker egentlig ikke sild, sylteagurk og rødbeter. Så for meg og bedømme denne retten på smak blir feil. Men kan tenke meg at denne retten er drømmen for de som liker disse ingrediensene fra før.

Jeg spiste det uansett opp, for uhøflig skal jeg ikke ha på meg at jeg er.

Den andre retten var en kald rødbetsuppe, akkurat den suppen jeg hadde lest litt om tidligere på dagen. Den var laget på kefir, agurk og dill. Servert med egg, kokte poteter og hemp salt.

Dette var faktisk veldig godt, og skjønner at en slik suppe er veldig populær på sommeren. Det er faktisk noe jeg selv vil lage når varme sommerdager kommer tilbake.

Til slutt fikk vi smake på fylte vaffelkjeks og latmanns-kake. Den består av smør, kakao pulver, kondensert søt melk og digestives. Nydelig dessert som også falt i smak hos to av de minste barna som var nedom kafeen før leggetid.

Så alt i alt var det noen spennende og smakfulle retter laget med kjærlighet vi fikk smake på.

Ruta viste meg ei kokebok fra Litauen som gikk gjennom alle sesonger. Spennende å se hverdagsmat fra andre land man ikke kjenner så godt fra før av. Og en avtale om et senere møte med litt finere mat fra Litauen er vel ikke så langt unna. Noe jeg ser fram mot.

Så etter et par timer på Heksas Kjøkken sammen med Ruta og mannen Halvor, så hadde jeg fått et godt innblikk og blitt litt bedre kjent med heksa selv. Fantastiske mennesker begge to.

Og en vanlig gest i Litauen er å gi gaver til besøkende. Og det fikk selvfølgelig vi også. En eske med masse hjemmelagde godbiter. Så tenkte å ta et par besøk til uka også, så har vi godbiter til langt etter jul.

Tomstolen konkluderer med at dette er en fantastisk plass som absolutt alle som har eller får muligheten burde besøke. Og mat fra Litauen er også å anbefale. Så alt i alt får Heksas Kjøkken et terningkast 5 av meg.

Tusen takk for at vi fikk komme.

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *