TOMSTOLEN TESTER BEVER-LAPSKAUS

Categories Blogg

TOMSTOLEN TESTER BEVER-LAPSKAUS

Da var tiden kommet for et nytt innlegg med Tomstolen. Og i dag skal vi smake på Beverlapskaus.

For et år siden lagde jeg bevergryte, og ble da anbefalt å prøve lapskaus istedenfor.

Jeg har hatt beverkjøtt liggende i fryseren siden den gang. Og nå hadde jeg lyst å prøve meg på det.

I disse covid-19 tider er ikke Tomstolen så mye ute og farter, så må finne ting å prøve hjemme.

Det kjøttet jeg hadde liggende er rødvinsmarinert. Kanskje ikke det beste når du skal ha det i lapskaus, men prøver uansett. Hvem vet, kan jo være godt.

Akkurat nå står lapskausen på kok. Har stått en time og putret på ovnen. Men først stekte jeg beverkjøttet.

Den lukten som er i huset er ikke lapskaus, som det vanligvis lukter når man lager det. Er mer en rødvin og viltlukt. Den overdøver alt av grønnsakslukt. Lukter ganske godt, så blir spennende å smake.

Vi har selv en liten beverhytte ute i Bambleskogene. En jakthytte som før ble brukt under beverjakta. Vi jakter ikke bever selv, men det er mange av de rundt hytten. Og vi bruker å sitte og se på de, der de svømmer rundt båten vår rett nedenfor hytten. Vi kaller de for Jostein Bever. De holder til oppi en liten dal på andre siden av vannet. Det kaller vi for Beverly-Hills.

Så som sagt, vi har et godt forhold til de. Men kanskje ikke like godt forhold til bever som mat. Men litt gøy å prøve.

To timer senere

Da var beverlapskausen spist. Var kun jeg som spiste, min samboer hadde ikke så veldig lyst til å smake.

Rødvinen gjorde seg veldig gjeldende. Beverkjøttet har ligget marinert i rødvin i fryseren ett år. Så det ble en årgangsvin-bever. Men det gjorde faktisk ingenting.

Flere ganger tok jeg en stor beverbit i munnen, lukket øynene og prøvde å finne ut hva jeg kan sammenligne det med for å forklare det for dere. Men det var litt vanskelig. Ganske ulikt noe kjøtt man spiser til vanlig. Men veldig viltsmak.

Ikke noe smak av «tran» som mange frykter. Derfor jeg marinerte det i rødvin den gangen jeg fikk det. Det fjerner ev.slike smaker. Det gjør også farrisvann og melk.

Lapskausen var overraskende god. Absolutt å anbefale for de som ikke har prøvd. Noe vanlig lapskaussmak var det ikke. Mer viltgryte aktig på en måte. Med tyttebær til var dette et godt stykke måltid. Faktisk mye bedre en bevergryten jeg lagde for et år siden.

Lapskausen sto og putret i to timer, noe som gjorde beverkjøttet ganske mørt. Så kommer dere over muligheten til å få noe beverkjøtt, burde dere absolutt prøve.

Tomstolen gir beverlapskaus terningkast 5

 

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *