Uspiselig Søtpotet fries i airfryer

Categories Glutenfri, Grønnsaker, Middagstilbehør, Oppskrifter

⚡️ADVARSEL⚡️

Jeg fant en oppskrift på søtpotet fries i airfryer jeg ville teste ut, men dette var grusomt. Det var nesten uspiselig! Ingen av oss 3 rundt bordet syns dette var godt. Hvorfor er det så mange som blander søtpotet og maizena?

Guttungen syntes det kjentes ut som om han spiste støv😂 Og de var ikke i nærheten av ferdig på tiden som sto i oppskriften. Men jeg syns det er fint at jeg kan vise dere dette også. Ikke alt går etter planen, og ikke alt er godt. Jeg kan i hvert fall si med hånden på hjerte, at dette prøver jeg ikke igjen. Jeg gjør det heller på min måte, og da er det ingen maizena. Lar potetstrimlene ligge 30 minutter i vann før de får krydder.

Dette er oppskriften

Disse kan du spise med en dipp, eller bruke som tilbehør til for eksempel hamburger, biffsnadder etc. Jeg bruker Rotisserie i fryeren, men det er ikke nødvendig om du ikke har. Du kan også steke i stekovn, men det tar litt lengre tid.

Du trenger

2 store søtpoteter

2 ss maizena

2 ss olje (raps eller oliven etter ønske)

1/2 ts paprikapulver

1/2 ts spisskummen

1/2 ts salt

1/4 ts sort pepper

Slik gjør du

Skrell søtpotetene og kutt dem i jevne staver, ca. 1 cm tykke.
Legg søtpotetene i en bolle (eller i en pose)og dryss over maizena. Rør godt slik at stivelsen dekker alle stavene.
Tilsett olje, paprikapulver, spisskummen, salt og sort pepper, og rør godt igjen for å sikre at alle stavene er godt dekket.
Forvarm airfryeren til 200 grader.
Fordel søtpotetstavene i airfryeren i én enkelt lag. Ikke overfyll airfryeren.
Stek fries i airfryeren i ca. 10-12 minutter, til de er gylne og sprø.

Gylne og sprø ble de aldri, selv med 20 minutter lengre steketid. De var full av maizena og smakte rett og slett grusomt. Så her har noe gått fryktelig galt

3 kommentarer

3 thoughts on “Uspiselig Søtpotet fries i airfryer

      1. Synes jo normalt sett at søtpotet er godt, men kunne tenkt meg å få dem mer crispy. Mine blir bare varme og myke. De smaker helt greit, men kunne like gjerne ha kokt dem.

        Skal prøve med vanlig potet for å se hvordan det går.

        Ønsker deg en superfin lørdagskveld ❤😊

        Purr, purr, og klem fra fra Toril og kattene

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *