10 spørsmål og svar om meg selv

Categories Blogg


Jeg får en del spørsmål om meg selv. Så jeg tenkte å gi dere 10 spørsmål og svar. Da tar jeg noen av de spørsmålene jeg har fått. Så da blir dere kanskje litt mer kjent med kokken bak Toms matprat.

Er jeg utdannet kokk?

Ja, jeg er utdannet kokk. Jeg startet på kokkeskolen i 94. Etter litt fram og tilbake, var jeg ferdig med lærlingtiden i 2000. Jeg startet førsteåret på kokkelinja hele tre ganger. De to første årene hadde jeg for mye fravær. Fikk ikke ta eksamen.
Jeg tok ikke fagbrev før 04. Fire år etter endt lærlingtid. Dette pga ting som skjedde i livet.

Bruker jeg halvfabrikat eller ferdig produkter noen gang?

Ja, det gjør jeg. Greit å gjøre det enkelt innimellom. Ferdig pizzabunn. Pastasauser. Pasta. Pose bearnaise etc. Bruker jeg sauser eller annen posemat, tilsetter jeg alltid mer krydder. Jeg kjøper ferdig burgere fra frysedisken. Så er en del ferdig produkter jeg bruker også. Mye finner vi jo på halvpris. Så kjekt å fylle i fryseren. Ikke alltid jeg har tid og lyst til å lage mat. Og vil gjøre det enkelt.

Kjøtt eller fisk?

Jeg liker fisk bedre en kjøtt. Blir aldri lei fisk, men kjøtt er jeg lei av innimellom. Sei og torsk er favoritt.

Hvor er jeg fra?

Jeg er Kragerø-gutt egentlig. Født i Porsgrunn. Oppvokst i Kjøllefjord/Finnmark fra jeg var 3. Har nå bodd 22 år sørpå.

Hvordan klarer jeg å være så positiv og blid hele tiden?

Jeg er laaaangt fra positiv og blid hele tiden. Jeg er ofte negativ, frustrert, sint, oppgitt, lei etc. Jeg krisemaksimerer og overtenker ofte. Så jeg er akkurat som alle andre😂Jeg har alltid hatt dårlig selvtillit. Alltid hatt behov for bekreftelser. Uansett prøver jeg alltid å se det positive i andre. Og hjelpe om jeg kan. Det er kanskje derfor jeg blir sett på som positiv.

Stjeler jeg andre sine oppskrifter?

Stjele og videreutvikle er to forskjellige ting, men selvfølgelig bruker jeg også andre sine oppskrifter slik de er. Jeg leser utrolig mange oppskrifter. Det for å få ideer, og se mulighetene for å gjøre oppskriftene bedre.
Noe jeg ikke gjør, er å legge ut en oppskrift uten å lage og smake på den først. Ofte kjenner jeg på smaken under middagen. Og får innspill om hva som mangler av for eksempel krydder av familien. Så fører jeg det inn i oppskriften. Slik er hele familien med på oppskrifter

Spiser vi all maten jeg lager, og hvorfor triller vi ikke ut døra?

Utenom spørsmålet: Hva er vegeta? Så er dette det spørsmålet jeg får oftest. Ja, vi spiser selvfølgelig det jeg lager. Maten jeg lager er jo maten vi spiser hjemme. Det mange ikke skjønner. Er at alle oppskriftene dere ser er ikke fra samme dag. Lager som regel ikke mer en 1-2 eller innimellom 3 oppskrifter per dag.

8/10 innlegg dere ser er resirkulering av innlegg. Jeg har over 1300 oppskrifter på bloggen. Så der kommer mange repriser på Facebook siden. Husk at jeg får mange nye lesere hele tiden. De har jo ikke sett de oppskriftene. Og mange følgere har kanskje gått glipp av noen. Så flere av dere vil jo se de samme oppskriftene flere ganger. Sånn er det bare. I alle blogginnlegg ser dere dato for publisering øverst i innlegget. Det er datoen jeg lagde innlegget på.

Er det noe mat jeg ikke liker?

Ja, det er noe jeg ikke spiser. Og det er noe jeg spiser, men ikke helt har sansen for.

Jeg spiser ikke sild eller lungemos. Så er jeg ikke veldig glad i oliven, ertestuing, skjell, makrell, sylteagurk, rødbeter, olivenolje og sikkert masse mer.

Er det noe jeg ikke kan? Denne går igjen😂Er jo en talemåte da, men jeg svarer.

Å HERREGUD hvor mye det er jeg ikke kan. Men jeg prøver å kunne litt om masse, istedenfor  masse om litt. Jeg prøver meg på det meste uansett om jeg kan det eller ikke. Da lærer man litt.

Hvilken musikk jeg liker?

Jeg hører som regel på rock og country

Så det var 10 spørsmål og svar om meg😀

8 kommentarer

8 thoughts on “10 spørsmål og svar om meg selv

    1. Jeg har aldri lagd noe med det selv, men har hørt at hvalkaker er veldig godt. Prøv å søk på det😀

  1. Det beste med bloggen her (foruten masse fine oppskrifter!), er at du legger ved bilder! Oppmuntrende; da ser det så mye enklere ut å lage😁.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *