Nydelig syltetøy og ha i fryseren utover høst og vinter. Epler fra egen hage. Her er en blanding av tre typer epler. Eplene er ganske dårlig i år, så mye måtte skjæres vekk. Men kokkefruen fikk 2.5 kg ferdig skrelt og kuttede epler. Så noen beger ble det med eplemos.

Det varierer hvor sure eplene er fra år til år, men til 2.5 kg ferdig kuttede epler bruker hun 2.5 dl sukker og 0.5 pose syltepulver

Eplene kokes møre i en kasserolle med vann. 1 dl vann per kg eple.

Når eplene er møre sånn ca. etter 20-30 minutter, tilsettes sukker og syltepulver.

 

Disse eplene var litt harde, så de kokte ikke helt til mos. Så da hjelper man til litt med en moser. Syns det må være noen biter også, så ikke mos i stykker alt.

Eplemos helles i beger

La de avkjøle seg før du setter på lokk. Husk å merk beger med hva det er og hvilket år. Vil ikke ha noen UFO i fryseren.

Sånn, da kan eplemos nytes utover høst og vinter.

8 kommentarer

8 thoughts on “Eplemos

  1. Heimelaga eplemos er godt. Bruker å ha ei kanelstang i når jeg koker, som plukkes ut før det fryses.

  2. tusen takk, jeg liker veldig godt dine oppskrifter og denne gleder jeg meg til å prøve når eplene blir modne.

  3. kjempe godt, og skal prøve din oppskrift, men er litt for tidlig for mine epler og pærer, jeg skal hermetisere pærene og blande litt pære eple til syltetøy, skal også bake eplekake til frysing,

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *