Helstekt røkt svinekam med nydelig tilbehør

Categories Middag, Oppskrifter, Svin

Langtidssteking av svinekam gir et saftig og mørt resultat. Lag røkt svinekam glasert med sennep, honning, provencekrydder og basilikum. En saftig og mør svinekam er en kjær klassiker på bordet under søndagsmiddagen.

Skjær av svoren og legg svinekammen i en ildfast form. Dette var en svinekam på 1.5 kg

Bland sammen 2 ss honning, 2 ss sennep, 1 ts provencekrydder og litt hakket basilikum. Ikke mange bladene jeg bruker som dere ser på bilde over her.

Pensle inn svinekammen med glacen. Halvparten nå og halvparten på slutten av steketiden. Jeg salter også litt. Jeg har brukt urtesalt her, men det er opp til deg. Oppskrift urtesalt:https://tomsmatprat.blogg.no/urtesalt.html

Fyll 2-3 dl med vann i formen før du setter den i ovn. 125 grader i 3 timer. Da skal den være perfekt stekt når den ligger på 1.5 kg. Kraften skal du lage saus av, så om du ønsker kan du legge med noen grønnsaker i formen for mer smak. Jeg jukset med grønnsaksbuljong i kraften siden jeg ikke hadde bruk for grønnsaker fra formen nå.

Som tilbehør her hadde jeg spicy rødkål-slaw. Oppskrift finner du i linken under her.

https://tomsmatprat.blogg.no/spicy-rodkal-slaw.html

Jeg hadde også kokte småpoteter og stekt asparges.

Så er vi kommet til sausen. Den lager du mot slutten av steketiden av kjøttet. Ta ut formen og sil av kraften i en egen kasserolle. Samtidig glaserer du kjøttet med det resterende glacen du har igjen. Sett kjøttet inn i ovn ca.15 minutter til før du tar den ut å lar den hvile i 15 minutter.

I kraften har jeg tilsatt en terning med grønnsakbuljong som jeg nevnte over. La koke opp og sørg for at buljongen er oppløst. Jevn til med litt maizena og vann.

Når du har ønsket tykkelse på sausen tilsetter du 0.5 dl fløte og litt kvernet pepper. Trenger nok ikke mer salt, men det smaker du selv. Tilsetter også ca.1 ss med sennep i sausen, setter en ekstra liten spiss på smaksopplevelsen.

Når kjøttet har hvilt i ca. 15 minutter på benken, kutter du vekk benet før du skjærer kjøttet i skiver. Legg skivene på et serveringsfat.

Da er det bare å servere å nyte!

3 kommentarer

3 thoughts on “Helstekt røkt svinekam med nydelig tilbehør

  1. dette varcen fristenevog sikkert smakfull rett fikk kokt røkt svinekjøtt på sykehuset og det også var kjempe god, men denne høres også veldig veldig god så dette skal jeg lage, tusen takk igjen for en nydelig oppskrift Tom👍😀💙

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *