Jeg beveger meg ut av komfortsonen

Categories Blogg


Du har hørt det, ikke sant, fra mer eller mindre velmenende mentorer? Det er bare å gjøre det, gå ut av komfortsonen, gjør det du ikke tør. Du tviler kanskje fortsatt, det føles virkelig ikke riktig? Hodet sier at du skal gjøre det, men kroppen protesterer i en diffus frykt. Hva skal jeg lytte til?

Komfortsonen er trygghetssonen. Hvis du holder deg midt i origo, er du så trygg at du til og med begynner å kjede deg og være lite tilfreds med tilværelsen. Utenfor komfortsonen, er læringssonen. Når du beveger deg ut i den, strekker du deg og vokser. Utenfor læringssonen er panikksonen. Mange hevder at det er når du beveger deg nær eller over grensen til panikksonen at du virkelig lærer og utvikler deg.

Jeg trives best i komfortsonen. Der føler jeg det trygt. Jeg hater virkelig å stå i fokus. Det å filme meg selv, eller prate foran en forsamling. Er den store skrekken for meg. Den virkelig store skrekken!!

Og det er akkurat det jeg skal nå denne uken. Bare tanken gjør meg kvalm, og jeg kjenner det godt i magen. Nå vet jeg virkelig ikke hva jeg har rotet meg borti😂

Jeg skal nemlig holde foredrag for husflidslaget i Lunde. Dette er noe jeg aldri har gjort før, og som skyver meg mot grensen av panikksonen…om ikke over grensen også.

Det å lage oppskrifter med bilder til dere. Eller svare på spørsmål dere lurer på. Det går helt fint.  Men nå skal jeg stå foran en forsamling, å vise de hvordan man lager koldtbord, pynter koldtbordfat. Og litt om enkel pynting av kaker.

Ja, jeg kan jo litt om dette. Og jeg kan lære dere i innlegg og bilder. Men klarer jeg å vise det til en forsamling? Eller får jeg panikk, og alt blir bare tull. Ja, i mitt hode trur jeg selvfølgelig at alt går til helvete.

Så i dag og i morgen må jeg bruke tid på å forberede meg. Prøve å få litt kontroll på nerver. For jeg blir virkelig nervevrak av slikt. Lage en plan på hva jeg skal vise de. I natt har vært en søvnløs natt. Jeg har lagd en plan i hode iløpet av natta. Nå skal jeg se om det lar seg gjennomføre. Å HERREGUD sier jeg bare😂

Det går nok bra🤔Eller kanskje ikke😝Uansett blir det sikkert en god trening.
Tut og kjør

12 kommentarer

12 thoughts on “Jeg beveger meg ut av komfortsonen

  1. For ca. 100 år siden gikk jeg på kurs for å tørre å snakke til en forsamling. Der lærte jeg: Hvis du kan mer enn 40 ganger det du skal si så er du i trygghetssonen. Det du sier og gjør vil gi mening for publikum og du har ingen problemer med å svare på spørsmål. Jeg anbefaler deg å starte med litt lun humor. Det kan du også! Lykke til, det går så bra!

  2. Du får prøve å lage ett bilde av ett menneske du setter stor pris på og ha det mennesket i tankene. Du er dyktig, så det er egentlig ikke noe å være redd for. Har selv skrekk for å stå foran store folkemengder. Ble dratt opp på scenen under ett julebord for 400 stykker, og rett foran mikrofon. Vi skulle synge, og min sangstemme passer best til å spise grøt med..

  3. Dette, Tom Martin, kommer til å gå strålende! Nå krisemaksimerer du, og det er kanskje bra, men du dør ikke! Bruk humoren din, den har du i bøtter og spann! Heier på deg, dette blir sååå bra! ❤️

  4. Du er tøff, men jeg er sikker på at dette blir en suksess.
    Stå på og vær deg selv, så går alt bra.

  5. dette klarer du fint. Si ifra til de du skal ha kurs med at du er nervøs,så vet de ihvertfall hvorfor du er litt “rar”.
    Du er ihvertfall super på hverdagsmat du legger ut på bloggen din. Har laget mange av rettene.
    Lykke til.

  6. Under flyktningkrisen i 2015 ble det et akutt behov for mottaksplasser. I den anledning ble det avholdt et folkemøte om dette her hvor jeg bor. Det handlet om plassering. Jeg hadde bedt om ordet foran en forsamling på noen hundrede “sinte” menn ( ca 80% var menn) med armene stramt i kors over magen, som er en vanlig positur under slike folkemøter.
    Det var en ganske så hissig og opphetet stemning. Jeg skulle etter beste evne prøve å roe noe ned, og være positiv. Ta i mot med en åpen hånd og ikke en knyttet neve. På vei til talerstolen kom jeg på et triks jeg fikk i en annen anledning, kle av dem.. så i mitt indre kledde jeg av alle mannfolk i alle fasonger. Og det funket veldig så bra.

    Tviler veldig på om dette trikset funker i Lunde Husflidslag. Der er det helt sikkert bare hyggelige folk. 😉
    Er enig med kommentarer over her, bruk din gode humor. At du er faglig dyktig er hevet over en hver tvil. Involver gjerne deltagerne, der er sikker mange flinke koldtbord og kakepyntere blant tilhørerne, vær nysgjerrig, spør, kanskje du får noen gode tips og ideer?.

  7. Dette kommer du til å klare helt bra.
    Litt humor og vise at du ikke tar deg selv for høytidelig pleier å sjarmere damer på 50+. Av en eller annen grunn tipper jeg de utgjør den største delen av forsamlingen.

  8. Lykke til!! 😃😃 Det er alltid godt etterpå, og gir en mestringsfølelse, sikkert uansett åssen det går🙂

  9. Dette nailer du bra. Bare vær deg selv. Men jeg forstår veldig godt problemet ditt. Strever med det samme. Du skal se at dette blir gøy og koselig 😃 Syntes du er kjempeflink jeg. Masse lykke til 👏👍👏

  10. Du får si som Pippi. Dette har jeg aldri gjort før så det kan jeg sikkert 👍

  11. Du sier at innenfor komfortsonen kan det bli kjedelig å være – enig med deg! Så tenker jeg at den utfordringa du nå har svart ja til å ta, den kommer innenfra deg selv. Ergo – du vet at dette ikke blir kjedelig😊 Du kommer til å greie det med glans, fordi du er klar for det 💪🙂 Med vennlig hilsen……

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *